Banaanin terveysvaikutukset hyväksi keholle

Banaani on erittäin suosittu hedelmä suomalaisten keskuudessa ja hyvä niin, sillä se sisältää paljon vitamiineja, mineraaleja sekä kuitua. Banaanin kaksi tärkeintä vitamiinia ovat C ja B6. Banaanin terveysvaikutukset ovat monipuolisia ja tukevat esimerkiksi urheilijoita, sillä se voi auttaa ehkäisemään kramppeja urheilusuorituksen aikana ja sen jälkeen.

Yksi keskikokoinen banaani pitää sisällään 110 kaloria, yhden gramman proteiinia ja 28 grammaa hiilihydraatteja. Sen sisältämä hiilihydraatti antaa piristyksen päivään sisältämättä rasvaa, kolesterolia tai natriumia. Tämä tekee siitä kätevän ja nopean välipalan, sillä se on erittäin helppo kuljettaa mukana. Banaani säilyy myös kätevästi huoneenlämmössä, jolloin se voi kulkea vaikkapa muovipussissa repussa mukana koko päivän, kun taas useat muut eväät tulisi saada kylmään.

Banaanin terveysvaikutukset

Banaanin terveysvaikutuksetBanaanilla on monta terveysvaikutusta ihmisen kehoon. Sen sisältämä kalium huolehtii sydämen ja verisuonten terveydestä sekä osteoporoosin ehkäisystä. Banaanin sisältämä kuitu huolehtii vatsan toiminnasta. C-vitamiini ehkäisee tulehduksien syntymistä ja B16-vitamiini auttaa kehoa muuttamaan banaanin energiaksi. Banaanin terveysvaikutukset ovat siis erittäin laajat.

Vatsantoiminta

Banaanin on todettu auttavan ruoansulatushäiriöihin. Sen sisältämä kuitu auttaa ja ehkäisee ummetuksen syntymistä. Kuitu ei hajoa ja sula kehossa pienemmiksi osiksi, joten se kulkee kehon läpi ja näin ollen auttaa ruoansulatuksen toiminnassa. Samalla se rauhoittaa vatsaa ja vähentää vatsahappojen kertymistä. Banaanin tulisi olla mahdollisimman kypsä ja hieman jo laikukas parhaan hyödyn saamiseksi. Se on siis yksi parhaimmista keinoista hoitaa ummetusta luonnollisesti tai muita vatsan ongelmia.

Vihreä Kahvi

Laihdutus

Banaani tukee myös painonhallintaa ja –pudotusta. Kuitu pistää aineenvaihdunnan toimimaan paremmin ja nopeammin, joka auttaa laihdutuksessa. Banaani ei myöskään sisällä hirveitä kalorimääriä, mikä tekee siitä hyvän välipalan. Se antaa nopeasti energiaa ja vie nälän tunteen pois, jolloin ei tule syötyä niin paljoa, eikä tee mieli herkkuja yhtä helposti. Se kannattaa ottaa osaksi aamupalaa tai sitten välipalana ennen urheilua. Se on juuri sopiva välipala täyttämään pientä nälkää. Se antaa hyvin energiaa tulevaan urheilusuoritukseen, ja pitää juuri siitä huolen, ettei nälän tunne iske kesken urheilua.

Sydän

Banaanin sisältämä kalium on mineraali, joka tukee sydämen toimintaa ja erityisesti verenpaineen hallintaa. Se saattaa auttaa alentamaan verenpainetta ja näin ollen ehkäistä erilaisia sydänsairauksia. Banaani sisältää myös pieniä määriä magnesiumia, joka tukee sydämen toimintaa.

Banaanin ravintosisältö

B6-vitamiini
– C-vitamiini
– Magnesium
– Kuitu
– Kalium
– Kupari
Biotiini

Proteiini: 1g
Hiilihydraatit: 28g
Rasva: 0.3g
Kuitu: 3g
Kalorit: 110kcal

Kuten banaanin ravintosisällöstä voi nähdä, niin se sisältää todella paljon eri ainesosia. Makea banaani on erittäin vähärasvainen hedelmä, joka on hyvä viemään pois esimerkiksi makean nälän.

Banaani smoothie

Banaanin terveysvaikutukset saat helposti osaksi arkea esimerkiksi terveellisellä banaani smoothiella. Herkullisen smoothien saa valmistettua helposti ja nopeasti. Dieetillä ne ovat kätevä lisä osaksi päivittäistä ravintoa, sillä ne ovat vatsaystävällisiä ja nopea tehdä. Näin ollen ne toimivat kätevinä aamu- ja välipaloina. Banaanista saa myös loistavia jälkiruokia.

Maapähkinävoi – Banaani Smoothie (2 annosta)
– 2 banaania
– 3,5dl maitoa
– 70g jogurttia
– 2 tl maapähkinävoita
– 1 tl hunajaa
– 1 tl mysliä
– Kourallinen jääpaloja

Banaani SmoothieBanaani – Marja Smoothie (2 annosta)
– 3,5dl maitoa
– 1 banaani
– 1,5 tl kaurahiutaleita
– 150g pakastettuja ja/tai tuoreita marjoja
– 2 tl hunajaa
– 150g jogurttia

Banaani – Proteiini Smoothie (1 annos)
– 1,5dl mantelimaitoa
– 120g kreikkalaista jogurttia
– 1 kauhallinen vanilja proteiinia ( Osta vanilja proteiinia Fitnesstukusta >> )
– 1 banaani
– Ripaus kanelia
– Kourallinen jääpaloja

Smoothien tekemiseksi tarvitsen vain tehosekoittimen eli blenderin. Kaikki ainekset laitetaan kerralla blenderiin. Useissa blendereissä on valmiina Smoothie asetus, jota painamalla saat halutun lopputuloksen helposti. Muista tehdä ajoissa pakkaseen valmiiksi jääpaloja. Ne tekevät smoothieista paljon paremman makuisia.

Osta itsellesi laadukas tehosekoitin KitchenTime -verkkokaupasta.

KitchenTime

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa