D-vitamiini saantisuositus – Saathan tarpeeksi D-vitamiinia?

D-vitamiini on yksi tärkeimmistä vitamiineista ihmisen kokonaisvaltaiselle terveydelle. Moni ei kuitenkaan tiedä lainkaan, paljonko D-vitamiinia tulisi päivittäin saada. D-vitamiinin saantisuositus vaihtelee lasten ja aikuisten välillä, mutta D-vitamiinin puutostila voi molemmilla aiheuttaa vakavia terveysongelmia. Riittävällä D-vitamiinin saannilla on tutkittu olevan jopa syöpäriskiä pienentävä vaikutus. D-vitamiini saantisuositus on siis hyvä tietää, ja noudattaa suosituksia säännöllisesti.

D-vitamiini on tärkeä terveydelle

D-vitamiinia on olemassa kahdenlaista: D2- ja D3-vitamiinia. D3-vitamiini on D-vitamiineista yleisempi ja se on myös vitamiineista voimakkaampi. D-vitamiinin saanti on runsainta auringosta, sillä ihomme osaa tuottaa D-vitamiinia auringon UV-säteiden ansiosta. D-vitamiinia voi saada myös ruokavaliosta, kuten kananmunan keltuaisista tai kalasta.

Myös D-vitamiinilisät ovat erinomainen vaihtoehto etenkin pimeään vuodenaikaan. D-vitamiinilisä voi olla ero riittävän D-vitamiinin saannin ja puutostilan välillä. D-vitamiinilisiä tulisi käyttää talvella käyttää jokaisen suomalaisen. Ei ole ollenkaan haitaksi, vaikka D-vitamiinilisiä söisit läpi vuoden. Näin voit varmistaa, että saat tätä tärkeää vitamiinia riittävästi ympäri vuoden. D-vitamiinin yläraja on niin korkea, että vaikka saisit ravinnosta ja auringosta tarpeeksi D-vitamiinia, niin vitamiinilisä ei ole haitaksi.

Suositut D-vitamiinilisät, joilla varmistat riittävän D-vitamiinin saannin
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
D-vitamiinilisä
  • STR
    D-vitamiini

    Suomen Terveysravinto Oy:n D-vitamiini on laadukkaasti valmistettu D-vitamiinilisä.
    Tilaajalahjaksi Terveysopas -lehti!
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
VitaeLife - D-vitamiinilisä
  • VitaeLife
    D-vitamiini

    Suosittu D-vitamiinivalmiste: käyttäjiä Pohjoismaissa jo yli 80 000.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
D-vitamiini lapsille
  • D-vitamiini lapsille
    Suomen Terveysravinnon kehittämä D-vitamiinivalmiste lapsille. Saa purra tai imeskellä - Hyvänmakuisia!
    Lunasta -20% tarjous!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Voimia
  • Voimia
    Voimia.com on kotimainen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

D-vitamiini saantisuositus – lapset

Sekä lapset, että aivan vastasyntyneetkin tarvitsevat D-vitamiinia. D-vitamiinin saantisuositus lapsille on yleisesti ottaen 10 µg päivässä. Ennen D-vitamiinin saantia lapsilla ei osattu kontrolloida tarpeeksi, mikä johti usein vaaralliseen riisitautiin. Koska odottaville äideille suositellaan nykyisin D-vitamiinilisää (10 µg), ovat D-vitamiinitasot pysyneet hyvänä myös vastasyntyneillä. Myös lapsien D-vitamiinin saantia ruokavaliosta suositellaan tarkkailemaan ja antamaan lapsille 10 µg D-vitamiinilisää vuoden ympäri.

D-vitamiini saantisuositus – aikuiset

Aikuisten D-vitamiini saantisuositus eroaa hieman lapsista. Aikuiset voivat saada D-vitamiinia helposti luonnollisemmin kuin lapset, moninaisempien ruokien vuoksi ja auringolle altistumisen seurauksena. D-vitamiinin saantisuositus riippuu paljon siis ruokailutottumuksista ja vuodenajasta. Aikuiset, jotka eivät syö D-vitamiinirikkaita ruokia, tarvitsevat pimeän vuodenajan aikaan 10 µg D-vitamiinia. Aikuisten, kuten muidenkin ikäryhmien saantisuositukset ovat Suomessa säädetty varsin matalalle, kun ottaa huomioon pitkän ja pimeän talven, jolloin auringonvalosta saatavan D-vitamiinin määrä on vähäinen. Moni D-vitamiinilisä sisältää suositeltua määrää enemmän D-vitamiinia, joka on kuitenkin vielä kaukana ylärajasta.

Yleinen aikuisten D-vitamiini saantisuositus ei koske iäkkäitä ihmisiä. Vanhukset nimittäin tarvitsevat D-vitamiinilisää enemmän ja ympäri vuoden. Vanhuksille, yli 70-vuotiaille, suositellaan 20 µg D-vitamiinia, vuodenajasta riippumatta. Vanhuksilla D-vitamiinin saanti auringosta on muun muassa vähäisempää. D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa vanhuksillekin muun muassa osteoporoosia. Osteoporoosi voi hankaloittaa vanhusten muutenkin rajoittunutta liikkumista ja haurastuttaa luustoa entisestään.

Tunnista D-vitamiinin puutostila ajoissa

Usein pimeän vuoden aikaan suuri osa suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta. D-vitamiinin saantisuosituksen tietäminen on tärkeää, sillä D-vitamiinin puutos voi johtaa vakaviin sairauksiin. Lapsilla esimerkiksi liian vähäinen D-vitamiinin saanti voi aiheuttaa luuston pehmenemistä ja kasvun hidastumista.

Aikuisilla D-vitamiinin puutostila voi aiheuttaa monia oireita. Pääasiassa murtumien mahdollisuus lisääntyy ja lihasten heikkoutta esiintyy. D-vitamiinin puutos voi johtaa jopa osteoporoosiin, joka heikentää luiden vahvuutta. Riittävällä D-vitamiinin saannilla on positiivisia vaikutuksia myös immuunijärjestelmään.

D-vitamiinin puutostila ei siis ole leikin asia, etenkin kun asia on yhdistetty myös syöpäriskiin. Riittävän D-vitamiinin saannin on tutkittu siis pienentävän riskiä sairastua syöpään. D-vitamiinin saannista kannattaa siis huolehtia vauvasta vaariin, ja lisätä ruokavalion tueksi D-vitamiini saantisuosituksen mukainen määrä D-vitamiinia.

D-vitamiini


Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä