Mistä saa D-vitamiinia? – D-vitamiinia voi saada monesta eri lähteestä

D-vitamiini on elimistölle välttämätön vitamiini, jota on onneksi mahdollista saada monesta eri lähteestä. Monelle saattaa olla hieman epätietoisuudessa, että mistä saa D-vitamiinia. D-vitamiinia saa tavallisesti parhaiten auringosta ja ravinnosta, mutta etenkin suomalaisille D-vitamiinilisät ovat mainio tapa pitää mieli virkeänä, luusto vahvana ja taudit loitolla.

D-vitamiini

D-vitamiinin saannin hyödyt

D-vitamiinin saanti on yksi ihmisen tärkein avain hyvinvointiin ja terveelliseen elämään, eikä päivittäistä D-vitamiiniannosta tulisi koskaan alittaa eikä ylittää, sillä molemmat vaihtoehdot voivat olla haitallisia tai jopa vaarallisia ihmisen terveydelle. D-vitamiinin riittävä saanti auttaa elimistöä pysymään terveenä, mutta positiiviset vaikutteet yltävät myös ihmisen henkiseen hyvinvointiin. D-vitamiini vahvistaa luustoa, parantaa vastustuskykyä, sekä parhaimmillaan auttaa ennalta ehkäisemään erilaisia sairauksia, kuten korkeaa verenpainetta tai jopa syöpää.

D-vitamiinilla on myös tutkitusti suuri vaikutus taistelussa masennusta vastaan, mikä selittää sen, kuinka D-vitamiinia riittävästi saavat ihmiset selviävät esimerkiksi kaamosajasta muita paremmin. D-vitamiinin riittävän saannin hyödyt ovat todistetusti yhdet tärkeimmistä ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille niin fyysisesti kuin henkisestikin, ja D-vitamiinia onneksi voi saada monella eri tavalla.

Mistä saa D-vitamiinia?

D-vitamiini on ihmiselle tärkeä vitamiini, mutta mistä sitä oikein voi saada? Vastaus tähän kysymykseen on monen iloksi hyvin monipuolinen, sillä D-vitamiinin tärkeimmät lähteet ovat aurinko, ravinto ja D-vitamiinilisät.

Aurinko

D-vitamiini yhdistetään usein aurinkoon, ja totta on, että aurinko onkin yksi tavallisimmista D-vitamiinin lähteistä. Kesäaikaan monet voivat tuntea olonsa virkeämmäksi valoisuudesta ja kauniista säästä johtuen, mutta todellisuus on, että mielen virkeänä ja valoisana pitävä asia on D-vitamiini, jota ammennamme runsaan auringonpaisteen ansiosta paremmin kuin talviaikaan. Vaikka aurinko onkin yksi luonnollinen D-vitamiinin lähde, on kuitenkin hyvä muistaa, että liiallinen aurinko ei ole koskaan hyvästä iholle ja voi lisätä merkittävästi riskiä sairastua esimerkiksi ihosyöpään.

Ihosyöpäriskin lisäksi aurinko ei myöskään näyttäydy Suomessa tarpeeksi riittävän päivittäisen D-vitamiiniannoksen saamiseksi kuin parhaimpina kesäpäivinä, mistä syystä etenkin suomalaisille on parempi turvautua myös muihin keinoihin taata riittävä D-vitamiinin saanti ympäri vuoden.

D-vitamiinilisät

D-vitamiinilisäRuokavalio on nykypäivänä hankala pitää terveellisenä, kun maailma vain muuttuu kiireellisemmäksi koko ajan, ja harvalla on ruuan suhteen aikaa miettiä tarvittavia ravintoaineita ja niiden riittävää saantia. D-vitamiinilisät ovatkin tästä syystä yksi helpoin tapa taata riittävä D-vitamiinin saanti vuoden ympäri. Ravintolisänä tarjolla oleva D-vitamiini pitää erityisesti pimeinä vuodenaikoina huolen siitä, että vaikka aurinko ei paista, D-vitamiinin saanti pysyy silti riittävänä. D-vitamiinilisä on myös mainio vaihtoehto sellaisina päivinä, kun aikaa ruuan ravintorikkaudesta huolehtimiseen ei ole ollut ja D-vitamiinit ovat voineet siksi jäädä saamatta. D-vitamiinilisä on yksinkertainen tapa huolehtia omasta terveydestä, ja mikä parasta

D-vitamiini

Ravinto

Ravinto on yksi ihmisen hyvinvointiin suurimmin vaikuttava tekijä, ja terveydelle erittäin tärkeää D-vitamiinia voi myös tietyillä valinnoilla saada päivittäin omassa ruokavaliossa riittäviä määriä. D-vitamiinia saa siis auringon lisäksi myös ravinnosta, ja toisin kuin aurinko, ravinto on D-vitamiinin lähde, jonka saantiin ihmiset pystyvät paremmin vaikuttamaan.

Suomalaisessakin keittiössä käytetyimpiä D-vitamiinirikkaita ruoka-aineita ovat esimerkiksi tuore tai purkitettu kala, joista parhaimmista parhaimpiin kuuluvat tuoreista kaloista lohi ja purkitetuista tonnikala. D-vitamiinia sisältävät myös mukavasti erilaiset sienet kuten Portobello tai siitake, aamiaismurot, D-vitaminoitu maito sekä kananmunankeltuaiset. Jos aikaa ei kuitenkaan aina omasta ruokavaliosta huolehtimiselle jää, eikä riittävästä D-vitamiinin saannista täten ole takeita, on auringonoton sijasta olemassa onneksi myös toinen vaihtoehto; kätevät D-vitamiinilisät.

Jaa tämä artikkeli:


Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Tutkimukset puoltavat: Sinkki flunssan hoidossa toimii todella!

Flunssa ei ole kiva juttu ja flunssakauden lähestyessä kannattaa ryhtyä miettimään keinoja flunssan ehkäisyyn ja sen hoitoon. Yksi helpoin ja
Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Yleisimpiä syitä mistä johtuu hiustenlähtö

Jos harjaan jää paljon hiuksia tai hiukset näyttävät ohenevan, on tärkeä tarkkailla tilannetta. Mistä johtuu hiustenlähtö ja voiko hupenevia hiuksia
Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Lääke ahdistukseen ja unettomuuteen löytyy usein luonnon omista antimista

Joskus lääke ahdistukseen ja unettomuuteen voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta hoitaa näitä ikäviä oireita. Mutta näitä elämää rajoittavia oireita ei tarvitse

Vastaa