Parhaat D-vitamiinin lähteet

D-vitamiini on yksi tärkeimmistä vitamiineista mitä ihminen tarvitsee. Sillä on viisi eri muotoa, jotka ovat D1, D2, D3, D4, ja D5, joista D3 tärkeimpänä. D-vitamiini vaikuttaa koko kehon terveyteen ja ehkäisee sairauksia. Sitä voisi kutsua koko kehon ihmevitamiiniksi, sillä sen vaikutus näkyy sydämessä, luustossa, iholla, aivoissa ja lähes jokaisessa kehon tärkeimmässä osassa. D-vitamiinin lähteet ovat monille varmasti tuttuja, mutta silti suomalaiset eivät tahdo saada ravinnosta tarpeeksi tätä tärkeää vitamiinia.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota elimistö auringonvalosta saaduista säteistä muodostaa. Sitä löytyy ympäri kehon soluja ja sen tehtäviin kuuluu esimerkiksi verensokerin, verenpaineen, ja vastustuskyvyn säätely. Moni suomalainen aliarvioi D-vitamiinin tarpeen ja uskoo saavansa sitä tarpeeksi. Näin ei kuitenkaan ole, sillä melkein jokaisen suomalaisen tulisi saada lisää D-vitamiinia varsinkin talviaikaan.

Monissa eri tutkimuksissa on todettu, että todella monen suomalaisen D-vitamiinitasot ovat liian alhaisia. Jos epäilet, että omat tasosi ovat liian alhaiset, niin ne on helppo käydä tutkituttamassa lääkärissä.

Suositut D-vitamiinilisät, joilla varmistat riittävän D-vitamiinin saannin
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
D-vitamiinilisä
  • STR
    D-vitamiini

    Suomen Terveysravinto Oy:n D-vitamiini on laadukkaasti valmistettu D-vitamiinilisä.
    Tilaajalahjaksi Terveysopas -lehti!
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
VitaeLife - D-vitamiinilisä
  • VitaeLife
    D-vitamiini

    Suosittu D-vitamiinivalmiste: käyttäjiä Pohjoismaissa jo yli 80 000.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
D-vitamiini lapsille
  • D-vitamiini lapsille
    Suomen Terveysravinnon kehittämä D-vitamiinivalmiste lapsille. Saa purra tai imeskellä - Hyvänmakuisia!
    Lunasta -20% tarjous!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Voimia
  • Voimia
    Voimia.com on kotimainen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

D-vitamiinin lähteet

Kaikki varmasti tietävät, että yksi parhaita D-vitamiinin lähteitä on aurinko. Kesällä se paistaa Suomessakin kirkkaasti taivaalta, mutta pitkä talvi pitää huolen siitä, että ympärivuotinen D-vitamiinin saanti ei ole taattua.

D-vitamiinin lähteinä ravinnossa kärkipaikkaa pitävät kala ja kananmuna. Näitä molempia kannattaa olla ruokavaliossa mukana vähintään kerran ja parhaimmassa tapauksessa kahdesti viikossa. Myös maito on erittäin hyvä D-vitamiinin lähde. Yksi D-vitamiinin tehtävistä on auttaa kalsiumia imeytymään elimistöön, jota löytyy myös maidosta reilusti. Näin pidät samalla huolen siitä, että luusto ja hampaat pysyvät hyvässä kunnossa.

Mistä saan D-vitamiinia?

– Aurinko
– Vitamiinilisät
– Lohi
– Tonnikala
– Maito
– Kananmuna
– Sienet

D-vitamiinin lähteet ovat helposti lisättävissä päivittäiseen ravintoon. Vitamiinilisällä varmistat sen, että ravinnon ohella saat varmasti riittävästi D-vitamiinia. Vaikka ravinnosta saisikin tarpeeksi D-vitamiinia, niin vitamiinilisän käytöstä ei silti ole mitään haittaa. Varsinkin talviaikaan ravinnosta saatava D-vitamiinia ei riitä mitenkään. Pimeään aikaan myös auringosta saatava D-vitamiini on erittäin vähäistä, jolloin vitamiinilisän käyttö on äärimmäisen tärkeää.

D-vitamiinin saanti kasvisruokavaliossa

D-vitamiinin saanti kasvisruokavaliosta ei tietysti ole ihan yhtä helppoa kuin normaalista ruokavaliosta. Se on juuri yksi niistä vitamiineista, joiden saannista pitää kasvissyöjien pitää huoli. Toinen erittäin tärkeä ainesosa on sinkki, joka varsinkin miehillä on todella tärkeä testosteronin tuotannon kannalta.

D-vitamiinia lisätään useisiin tuotteisiin, jotka soveltuvat kasvisruokavalioon. Luonnollisesti sitä ei tahdo löytyä oikein mistään. Lisättynä sitä on erilaisissa juomissa ja margariineissa. Suomen Vegaaniliitto onkin suositellut kasvissyöjille vitamiinilisän käyttöä ympärivuotisesti.

Saantisuositus

D-vitamiinin lähteetD-vitamiinin saanti Suomessa on varsin vähäistä esimerkiksi Etelä-Euroopan maihin nähden, sillä pitkä pimeä jakso vaikuttaa oleellisesti D-vitamiinin saantiin. D-vitamiinin lähteet ravinnosta ovat usealle hieman pimennossa ja niitä ei välttämättä tule otettua mukaan ruokavalioon ollenkaan. Näistä syistä suurin osa suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta, joka näkyy tavallisimmin väsymyksenä. Väsymyksen lisäksi puutoksella on lisäksi merkittävä rooli yleisessä terveydessä, sillä puutos saattaa olla usean sairauden takana.

D-vitamiinilisä on jokaiselle suomalaiselle suositeltava D-vitamiinin lähde puutostilan ehkäisemiseksi. Esimerkiksi yli 60-vuotiaille suositellaan vitamiinilisää ympärivuotiseen käyttöön, sillä elimistö ei pysty enää itse niin hyvin tuottamaan D-vitamiinia. D-vitamiinin saantisuositukset vaihtelevat paljon lähteistä riippuen.

Vaikka Suomessa onkin puutostila lähes jokaisella suomalaisella, niin silti viralliset suositukset ovat todella alakanttiin tarpeeseen nähden. Kaupoissa yleisimmät D-vitamiinin määrät ovat 20 mikrogrammaa, 50 mikrogrammaa ja 100 mikrogrammaa. Tällä hetkellä 100mg on todettu olevan aikuisen turvallinen yläraja. Joidenkin lähteiden mukaan 125mg taas olisi se turvallinen raja. 50 mikrogrammaista D-vitamiinilisää voi, ja kannattaakin käyttää siis ihan huoletta. D-vitamiini yliannostuksen raja on huomattavasti korkeampi, ja sekin aiheutuu vain pitkäjaksoisen käytön takia. Joitain sairauksia hoidetaan niin, että D-vitamiinia annetaan kerralla jopa 5000 mikrogrammaa.

D-vitamiini


Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä