Parhaat D-vitamiinin lähteet

D-vitamiini on yksi tärkeimmistä vitamiineista mitä ihminen tarvitsee. Sillä on viisi eri muotoa, jotka ovat D1, D2, D3, D4, ja D5, joista D3 tärkeimpänä. D-vitamiini vaikuttaa koko kehon terveyteen ja ehkäisee sairauksia. Sitä voisi kutsua koko kehon ihmevitamiiniksi, sillä sen vaikutus näkyy sydämessä, luustossa, iholla, aivoissa ja lähes jokaisessa kehon tärkeimmässä osassa. D-vitamiinin lähteet ovat monille varmasti tuttuja, mutta silti suomalaiset eivät tahdo saada ravinnosta tarpeeksi tätä tärkeää vitamiinia.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota elimistö auringonvalosta saaduista säteistä muodostaa. Sitä löytyy ympäri kehon soluja ja sen tehtäviin kuuluu esimerkiksi verensokerin, verenpaineen, ja vastustuskyvyn säätely. Moni suomalainen aliarvioi D-vitamiinin tarpeen ja uskoo saavansa sitä tarpeeksi. Näin ei kuitenkaan ole, sillä melkein jokaisen suomalaisen tulisi saada lisää D-vitamiinia varsinkin talviaikaan.

Monissa eri tutkimuksissa on todettu, että todella monen suomalaisen D-vitamiinitasot ovat liian alhaisia. Jos epäilet, että omat tasosi ovat liian alhaiset, niin ne on helppo käydä tutkituttamassa lääkärissä.

D-vitamiini

D-vitamiinin lähteet

Kaikki varmasti tietävät, että yksi parhaita D-vitamiinin lähteitä on aurinko. Kesällä se paistaa Suomessakin kirkkaasti taivaalta, mutta pitkä talvi pitää huolen siitä, että ympärivuotinen D-vitamiinin saanti ei ole taattua.

D-vitamiinin lähteinä ravinnossa kärkipaikkaa pitävät kala ja kananmuna. Näitä molempia kannattaa olla ruokavaliossa mukana vähintään kerran ja parhaimmassa tapauksessa kahdesti viikossa. Myös maito on erittäin hyvä D-vitamiinin lähde. Yksi D-vitamiinin tehtävistä on auttaa kalsiumia imeytymään elimistöön, jota löytyy myös maidosta reilusti. Näin pidät samalla huolen siitä, että luusto ja hampaat pysyvät hyvässä kunnossa.

Mistä saan D-vitamiinia?

– Aurinko
– Vitamiinilisät
– Lohi
– Tonnikala
– Maito
– Kananmuna
– Sienet

D-vitamiinin lähteet ovat helposti lisättävissä päivittäiseen ravintoon. Vitamiinilisällä varmistat sen, että ravinnon ohella saat varmasti riittävästi D-vitamiinia. Vaikka ravinnosta saisikin tarpeeksi D-vitamiinia, niin vitamiinilisän käytöstä ei silti ole mitään haittaa. Varsinkin talviaikaan ravinnosta saatava D-vitamiinia ei riitä mitenkään. Pimeään aikaan myös auringosta saatava D-vitamiini on erittäin vähäistä, jolloin vitamiinilisän käyttö on äärimmäisen tärkeää.

D-vitamiinin saanti kasvisruokavaliossa

D-vitamiinin saanti kasvisruokavaliosta ei tietysti ole ihan yhtä helppoa kuin normaalista ruokavaliosta. Se on juuri yksi niistä vitamiineista, joiden saannista pitää kasvissyöjien pitää huoli. Toinen erittäin tärkeä ainesosa on sinkki, joka varsinkin miehillä on todella tärkeä testosteronin tuotannon kannalta.

D-vitamiinia lisätään useisiin tuotteisiin, jotka soveltuvat kasvisruokavalioon. Luonnollisesti sitä ei tahdo löytyä oikein mistään. Lisättynä sitä on erilaisissa juomissa ja margariineissa. Suomen Vegaaniliitto onkin suositellut kasvissyöjille vitamiinilisän käyttöä ympärivuotisesti.

Saantisuositus

D-vitamiinin lähteetD-vitamiinin saanti Suomessa on varsin vähäistä esimerkiksi Etelä-Euroopan maihin nähden, sillä pitkä pimeä jakso vaikuttaa oleellisesti D-vitamiinin saantiin. D-vitamiinin lähteet ravinnosta ovat usealle hieman pimennossa ja niitä ei välttämättä tule otettua mukaan ruokavalioon ollenkaan. Näistä syistä suurin osa suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta, joka näkyy tavallisimmin väsymyksenä. Väsymyksen lisäksi puutoksella on lisäksi merkittävä rooli yleisessä terveydessä, sillä puutos saattaa olla usean sairauden takana.

D-vitamiinilisä on jokaiselle suomalaiselle suositeltava D-vitamiinin lähde puutostilan ehkäisemiseksi. Esimerkiksi yli 60-vuotiaille suositellaan vitamiinilisää ympärivuotiseen käyttöön, sillä elimistö ei pysty enää itse niin hyvin tuottamaan D-vitamiinia. D-vitamiinin saantisuositukset vaihtelevat paljon lähteistä riippuen.

Vaikka Suomessa onkin puutostila lähes jokaisella suomalaisella, niin silti viralliset suositukset ovat todella alakanttiin tarpeeseen nähden. Kaupoissa yleisimmät D-vitamiinin määrät ovat 20 mikrogrammaa, 50 mikrogrammaa ja 100 mikrogrammaa. Tällä hetkellä 100mg on todettu olevan aikuisen turvallinen yläraja. Joidenkin lähteiden mukaan 125mg taas olisi se turvallinen raja. 50 mikrogrammaista D-vitamiinilisää voi, ja kannattaakin käyttää siis ihan huoletta. D-vitamiini yliannostuksen raja on huomattavasti korkeampi, ja sekin aiheutuu vain pitkäjaksoisen käytön takia. Joitain sairauksia hoidetaan niin, että D-vitamiinia annetaan kerralla jopa 5000 mikrogrammaa.

D-vitamiini

Jaa tämä artikkeli:

Uudet potenssilääkkeet ovat luonnon oma lääke erektiohäiriöiden hoitoon

Uudet potenssilääkkeet ovat luonnon oma lääke erektiohäiriöiden hoitoon

Erektiohäiriöt ja haluttomuus voivat olla kiusallinen vaiva. Ongelmaan on kuitenkin olemassa monenlaisia lääkkeitä ja uudet potenssilääkkeet ovat kokeilemisen arvoinen juttu.
Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Kakkostyypin diabetes oireet voivat olla niinkin salakavalat, ettet tunnista oireita ennen kuin diabetes on aiheuttanut suurempaa haittaa kehossasi. Eräiden arvioiden
Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Huulten alueen iho on herkintä ja se on usein ensimmäinen alue, johon rypyt iskevät. Niiden ilmaantuminen voi saada mielen matalaksi

Vastaa