D-vitamiinin puutosoireet voit havaita helposti

D-vitamiini on yksi viime vuosien puhutuimmista vitamiineista, eikä suotta, sillä se on ihmisille yksi tärkeimmistä vitamiineista. Suomessa varsinkin D-vitamiinin saannista tulisi huolehtia erityisesti talven aikana, kun aurinko ei paista samalla tavalla kuin kesällä, ja D-vitamiinia ei saa riittävästi. Ravinnosta tosin saa D-vitamiinia, mutta se harvemmin riittää yksinään varsinkin vanhemmalla iällä. D-vitamiinin puutosoireet ovat siis varsin yleisiä, varsinkin juuri vanhemman väestön keskuudessa.

Tilaa nyt itsellesi koko vuoden vitamiinit ja varmista, että saat tarpeeksi D-vitamiinia!

D-vitamiinin puutosoireet

Suomessa monet ihmiset kärsivät tietämättään vitamiinipuutoksesta. D-vitamiinin puutosoireet voivat kuitenkin olla helposti havaittavissa ja hoidettavissa. Puutosoireiden tunnistaminen on tärkeää, jotta niitä pystyy hoitamaan ja ehkäisemään tehokkaasti.

Väsymys

Yksi tunnistettavimpia D-vitamiinin puutosoireita on väsymys. Pimeään aikaan sen huomaa vielä helpommin juuri siitä syystä, että D-vitamiinin saanti auringonvalosta ei ole riittävää. Väsymys aiheuttaa yleistä uupumusta, ja töiden jälkeen kotiin päästyä se iskee vielä kovempaa, kun päivän vauhti pysähtyy. Tästä syystä kannattaa harkita D-vitamiinilisän hankkimista, jolla on helppo varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti. Eron voi huomata jo muutaman viikon käytön jälkeen.

Ikä

D-vitamiinin puutosoireetVaikka ikä ei varsinainen oire olekkaan ja se tapahtuu välttämättä jokaiselle, niin se on silti erittäin iso tekijä D-vitamiinista puhuttaessa. Keski-ikäiset ja siitä vanhemmat miehet ja naiset kärsivät helpommin D-vitamiinin ja vitamiinien puutoksesta ylipäätään. Munuaisten ja maksan toiminta ei ole enää yhtä vahvaa kuin nuorempana, jolloin keho ei pysty muodostamaan niin paljon D-vitamiinia kuin aikaisemmin. Vitamiinien saannista tulee huolehtia vanhetessa vielä tarkemmin kuin ennen. Todella moni yli 50-vuotias suomalainen kärsii D-vitamiinin ja muiden vitamiinien puutoksesta. Varsinkin miehillä D-vitamiinin saanti on äärimmäisen tärkeää testosteronitasojen normaalina pysymiselle.

Heikko vastustuskyky

Tuletko helposti kipeäksi ja keväisin keräät jokaisen flunssan mitä liikkeellä on? Tämä saattaa olla yksi D-vitamiinin puutosoireista. D-vitamiini suojaa kehoa bakteereilta ja pitää huolta kehon luonnollisesta vastustuskyvystä.

Ylipaino

D-vitamiinin puutos tukee painonnousua ja sen aiheuttamia sairauksia, kuten diabeteksen muodostumista. D-vitamiinin saannista tulee huolehtia, jotta painonpudotus onnistuisi helpommin ja painoa ei pääse kertymään. Varsinkin talvelle, kun liikunnankin ja ulkoilun määrä laskee, niin D-vitamiinilisä on erittäin suositeltavaa.

Kivut

D-vitamiinin puutosoireet vaikuttavat monesti koko kehoon ja yleiset säryt ja kivut voivat olla selvä merkki D-vitamiinin puutoksesta. D-vitamiinin yksi tärkeimpiä tehtäviä elimistössä on auttaa kalsiumia imeytymään elimistöön, joka taas pitää huolen luustosta. Varsinkin vanhemmalla iällä riittävällä D-vitamiinin saannilla pitää huolen luuston kunnosta ja ehkäisee tehokkaasti osteoporoosin muodostumista.

Mistä saan D-vitamiinia?

D-vitamiini lohiD-vitamiinin yksi parhaimmista lähteistä on tietysti aurinko. Kesäisin se tarjoaa Suomessakin hyvän määrän D-vitamiinia ja paistaa melkeinpä koko päivän. Talvella kuitenkin tulee pimeää ja aurinko ei näyttäydy samalla tavalla. Tällöin D-vitamiinin saanti luonnollisesti laskee todella paljon, usein riittämättömiin määriin.

D-vitamiinia saa tietysti ravinnostakin. Sen parhaita lähteitä ovat maito, lohi, tonnikala ja kananmunat. Näitä kannattaa lisätä viikoittaiseen ruokavalioon. Ruoasta saatava D-vitamiini on hyvänä tukena auringosta saatavan D-vitamiinin rinnalle. Tämän lisäksi suositellaan kuitenkin usein vielä ravintolisää, joka varmistaa sen, että päivittäinen vitamiinisaanti on varmasti riittävää. D-vitamiinilisä ei maksa paljoa ja koko vuodeksi riittävän purkin saa muutamalla kympillä.

D-vitamiinin tärkeys korostuu syksyllä ja talvella, kun päivät lyhenevät ja pimeä tulee aikaisemmin. Tällöin on melkeinpä mahdotonta saada tarpeeksi D-vitamiininia, jolloin väsymys yllättää varmasti. Tilaa nyt alta itsellesi koko vuoden D-vitamiinit, jonka säännöllisellä käyttämisellä ehkäiset tai hoidat mahdolliset D-vitamiinin puutosoireet.

D-vitamiini

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa