D-vitamiinin puutosoireet voit havaita helposti

D-vitamiini on yksi viime vuosien puhutuimmista vitamiineista, eikä suotta, sillä se on ihmisille yksi tärkeimmistä vitamiineista. Suomessa varsinkin D-vitamiinin saannista tulisi huolehtia erityisesti talven aikana, kun aurinko ei paista samalla tavalla kuin kesällä, ja D-vitamiinia ei saa riittävästi. Ravinnosta tosin saa D-vitamiinia, mutta se harvemmin riittää yksinään varsinkin vanhemmalla iällä. D-vitamiinin puutosoireet ovat siis varsin yleisiä, varsinkin juuri vanhemman väestön keskuudessa.

Suositut D-vitamiinilisät, joilla varmistat riittävän D-vitamiinin saannin
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
D-vitamiinilisä
  • STR
    D-vitamiini

    Suomen Terveysravinto Oy:n D-vitamiini on laadukkaasti valmistettu D-vitamiinilisä.
    Tilaajalahjaksi Terveysopas -lehti!
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
VitaeLife - D-vitamiinilisä
  • VitaeLife
    D-vitamiini

    Suosittu D-vitamiinivalmiste: käyttäjiä Pohjoismaissa jo yli 80 000.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
D-vitamiini lapsille
  • D-vitamiini lapsille
    Suomen Terveysravinnon kehittämä D-vitamiinivalmiste lapsille. Saa purra tai imeskellä - Hyvänmakuisia!
    Lunasta -20% tarjous!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Voimia
  • Voimia
    Voimia.com on kotimainen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin verkkokauppa.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet.fi
  • Apteekki
    tuotteet.fi

    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima!
    Katso kaupan valikoima!

D-vitamiinin puutosoireet

Suomessa monet ihmiset kärsivät tietämättään vitamiinipuutoksesta. D-vitamiinin puutosoireet voivat kuitenkin olla helposti havaittavissa ja hoidettavissa. Puutosoireiden tunnistaminen on tärkeää, jotta niitä pystyy hoitamaan ja ehkäisemään tehokkaasti.

Väsymys

Yksi tunnistettavimpia D-vitamiinin puutosoireita on väsymys. Pimeään aikaan sen huomaa vielä helpommin juuri siitä syystä, että D-vitamiinin saanti auringonvalosta ei ole riittävää. Väsymys aiheuttaa yleistä uupumusta, ja töiden jälkeen kotiin päästyä se iskee vielä kovempaa, kun päivän vauhti pysähtyy. Tästä syystä kannattaa harkita D-vitamiinilisän hankkimista, jolla on helppo varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti. Eron voi huomata jo muutaman viikon käytön jälkeen.

Ikä

D-vitamiinin puutosoireetVaikka ikä ei varsinainen oire olekkaan ja se tapahtuu välttämättä jokaiselle, niin se on silti erittäin iso tekijä D-vitamiinista puhuttaessa. Keski-ikäiset ja siitä vanhemmat miehet ja naiset kärsivät helpommin D-vitamiinin ja vitamiinien puutoksesta ylipäätään. Munuaisten ja maksan toiminta ei ole enää yhtä vahvaa kuin nuorempana, jolloin keho ei pysty muodostamaan niin paljon D-vitamiinia kuin aikaisemmin. Vitamiinien saannista tulee huolehtia vanhetessa vielä tarkemmin kuin ennen. Todella moni yli 50-vuotias suomalainen kärsii D-vitamiinin ja muiden vitamiinien puutoksesta. Varsinkin miehillä D-vitamiinin saanti on äärimmäisen tärkeää testosteronitasojen normaalina pysymiselle.

Heikko vastustuskyky

Tuletko helposti kipeäksi ja keväisin keräät jokaisen flunssan mitä liikkeellä on? Tämä saattaa olla yksi D-vitamiinin puutosoireista. D-vitamiini suojaa kehoa bakteereilta ja pitää huolta kehon luonnollisesta vastustuskyvystä.

Ylipaino

D-vitamiinin puutos tukee painonnousua ja sen aiheuttamia sairauksia, kuten diabeteksen muodostumista. D-vitamiinin saannista tulee huolehtia, jotta painonpudotus onnistuisi helpommin ja painoa ei pääse kertymään. Varsinkin talvelle, kun liikunnankin ja ulkoilun määrä laskee, niin D-vitamiinilisä on erittäin suositeltavaa.

Kivut

D-vitamiinin puutosoireet vaikuttavat monesti koko kehoon ja yleiset säryt ja kivut voivat olla selvä merkki D-vitamiinin puutoksesta. D-vitamiinin yksi tärkeimpiä tehtäviä elimistössä on auttaa kalsiumia imeytymään elimistöön, joka taas pitää huolen luustosta. Varsinkin vanhemmalla iällä riittävällä D-vitamiinin saannilla pitää huolen luuston kunnosta ja ehkäisee tehokkaasti osteoporoosin muodostumista.

Mistä saan D-vitamiinia?

D-vitamiini lohiD-vitamiinin yksi parhaimmista lähteistä on tietysti aurinko. Kesäisin se tarjoaa Suomessakin hyvän määrän D-vitamiinia ja paistaa melkeinpä koko päivän. Talvella kuitenkin tulee pimeää ja aurinko ei näyttäydy samalla tavalla. Tällöin D-vitamiinin saanti luonnollisesti laskee todella paljon, usein riittämättömiin määriin.

D-vitamiinia saa tietysti ravinnostakin. Sen parhaita lähteitä ovat maito, lohi, tonnikala ja kananmunat. Näitä kannattaa lisätä viikoittaiseen ruokavalioon. Ruoasta saatava D-vitamiini on hyvänä tukena auringosta saatavan D-vitamiinin rinnalle. Tämän lisäksi suositellaan kuitenkin usein vielä ravintolisää, joka varmistaa sen, että päivittäinen vitamiinisaanti on varmasti riittävää. D-vitamiinilisä ei maksa paljoa ja koko vuodeksi riittävän purkin saa muutamalla kympillä.

D-vitamiinin tärkeys korostuu syksyllä ja talvella, kun päivät lyhenevät ja pimeä tulee aikaisemmin. Tällöin on melkeinpä mahdotonta saada tarpeeksi D-vitamiininia, jolloin väsymys yllättää varmasti. Tilaa nyt alta itsellesi koko vuoden D-vitamiinit, jonka säännöllisellä käyttämisellä ehkäiset tai hoidat mahdolliset D-vitamiinin puutosoireet.

D-vitamiini

Jaa tämä artikkeli:

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä
Kuinka tilata Cialis netistä? – Ohjeet tilaukseen

Kuinka tilata Cialis netistä? – Ohjeet tilaukseen

Cialis on yksi markkinoiden tehokkaimmista erektiolääkkeistä. Tässä vinkit kuinka tilata Cialis netistä. Erektio-ongelmat ovat yleinen, mutta hoidettavissa oleva vaiva. Erektiohäiriöitä
Vinkit kuinka valita hyvä verenpainemittari

Vinkit kuinka valita hyvä verenpainemittari

Verenpaineongelmat ovat monen suomalaisen päänvaiva. Miten valita hyvä verenpainemittari helpottamaan sen tarkkailua? Verenpainetta on hyvä seurata kotona, varsinkin jos verenpaineen