D-vitamiinin tarve kasvaa syksyn tullen – varmista riittävä saanti

Kesä alkaa olemaan Suomessa pikkuhiljaa ohi, ja syksy on tehnyt nopeasti tuloaan. Päivät lyhenevät päivä päivältä, ja auringonvaloa saa entistä vähemmän. Tämä tarkoittaa myös sitä, että luonnollisesti saatavan D-vitamiinin määrä laskee. Tänä vuonna ei kesälläkää aurinkoa oikein näkynyt, joten olisi myös suositeltavaa käyttää tällöin D-vitamiinilisää. Nyt syksyn tullen vitamiinilisän käytön suositus kasvaa entisestään.

D-vitamiini on yksi välttämättömimmistä vitamiineista, joita elimistömme tarvitsee. Luonnollisesti sitä saa parhaiten auringosta sekä ravinnosta. Valitettavasti Suomessa sitä ei saa tarpeeksi auringonvalosta pimeinä vuodenaikoina. Suomessa tuhannet aikuiset kärsivät tietämättään D-vitamiinin puutoksesta. Voit huomata sen esimerkiksi väsyneessä olotilassa. Jokainen varmasti huomaa nyt syksyn tullen sen, että väsyttää helpommin. Tämä johtuu usein siitä, että et saa tarpeeksi D-vitamiinia auringosta.

Nyt on siis ehdottoman tärkeää varmistaa, että käytät jotain D-vitamiinilisää, joka takaa sen, että kehossasi ei ole tämän vitamiinin puutostilaa.

D-vitamiinin hyödyt

D-vitamiinia tulisi elimistön saada riittävä määrä. Aikuisilla tämä määrä on tietysti suurempi mitä lapsilla, ja mitä vanhemmaksi tulet, niin sitä huonommin keho vastaanottaa D-vitamiinia. D-vitamiini pitää huolen elimistön yleisestä hyvinvoinnista. Voisi sanoa, että se on yksi monipuolisimmista vitamiineista.

Vastustuskyky

D-vitamiini vahvistaa elimistön vastustuskykyä. Riittävällä vitamiinin saannilla voit ehkäistä tehokkaasti sairastumisia. Syksy, talvi ja kevät ovat kaikki sellaisia aikoja, kun on paljon esimerkiksi flunssaa liikkeellä. Riittävällä D-vitamiinin saannilla torjut näitä tauteja tehokkaasti.

Hiukset ja iho

D-vitamiini pitää myös huolta hiuksien ja ihon hyvinvoinnista. D-vitamiinilisällä ja riittävällä vedenjuonnilla voit tehdä todella ison vaikutuksen ihosi sekä hiusten kuntoon. Kokeile syödä D-vitamiinilisää ja juoda vähintään 2L vettä päivässä muutaman viikon ajan, niin huomaat varmasti muutoksen ihossasi.

Yleinen hyvinvointi

Riittävä D-vitamiinin saanti pitää huolen yleisestä hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Se on erittäin tehokas vitamiini, jolla on useita eri vaikutuksia elimistöömme. Myös ulkoisen hyvinvoinnin lisäksi se vaikuttaa todella paljon sisäiseen hyvinvointiin. D-vitamiinilla on esimerkiksi tutkittu olevan vaikutusta masennukseen ja sen ehkäisemiseen. Auringonvalon vähentyminen ja pimeys voidaan yhdistää väsyneeseen oloon ja stressiin, koska auringosta ei tällöin saa riittävästi vitamiinia. Tällöin myös masennus laukeaa helpommin.

Nyt ennen kuin syksy alkaa olla pitkällä, ja päivät entistä lyhyempiä, niin on hyvä hetki tilata itselleen vuoden D-vitamiinit ja aloittaa niiden syöminen. Ajoissa aloitetulla D-vitamiinilisän käytöllä varmistat sen riittävän saannin pimeinäkin aikoina. D-vitamiinin tärkeyttä ei ole syytä aliarvioida, vaan se on elimistön hyvinvoinnin kannalta yksi tärkeimmistä vitamiineista.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa