D-vitamiinin vaikutukset & puutostila

D-vitamiinin saanti on todella harvoin riittävää pelkästä auringosta ja ruuasta. Tämän vuoksi suomalaiset kärsivät todella usein tietämättään D-vitamiinin puutostilasta. D-vitamiinilisät ovatkin etenkin pohjoismaalaisille lähes poikkeuksetta välttämättömyys. Jos D-vitamiinia saa riittävästi, D-vitamiinin vaikutukset voivat ehkäistä jopa vakaviakin sairauksia.

D-vitamiinin vaikutukset näkyvät vauvasta vaariin

D-vitamiinilla on yleistä käsitystä suurempi merkitys aivan kaikenikäisten kokonaisvaltaiseen terveyteen. D-vitamiini vaikuttaa moniin tärkeisiin toimintoihin kaikkialla kehossa. D-vitamiini muun muassa:

  • auttaa kalsiumin imeytymistä
  • lieventää/ehkäisee tulehduksia ja
  • tukee luuston kasvua ja kehittymistä

Vauvoilla, lapsilla ja kasvuikäisillä nuorilla riittävä D-vitamiinin saanti on suuressa vastuussa luuston kehityksestä. Aikuisilla D-vitamiinin vaikutukset puolestaan liittyvät riittävän kalsiumin imeytymiseen, luuston vahvuuteen ja tulehdustilojen ehkäisemiseen sekä helpottamiseen. D-vitamiini vaikuttaa myös henkiseen hyvinvointiin.

D-vitamiinia auringosta & ruuasta

Luonnolliset keinot saada D-vitamiinia sekä aikuisille, että lapsille, ovat ruoka ja aurinko. Auringolla on tutkitusti suurin vaikutus D-vitamiinin tuotantoon. Auringossa oleskelun tulisi kuitenkin olla säännöllistä.

Ruoka puolestaan on esimerkiksi suomalaisille varmempi tapa pitää huoli D-vitamiinin saannista. D-vitamiinia luonnollisesti sisältäviä ruokia ovat esimerkiksi liha, rasvainen kala, kananmunan keltuaiset ja sienet. Moniin ruokiin on voitu myös lisätä D-vitamiinia valmistusvaiheessa. Tällaisia ruokia ovat usein etenkin monet maitotuotteet.

Etenkin kasvis- tai vegaaniruokavaliota noudattavien henkilöiden D-vitamiinipitoisuus on lähes poikkeuksetta alhainen. Ruokavaliolla on muutenkin hankala pitää D-vitamiinitasot riittävinä. Kun yhtälöön lisätään auringonpaisteen puute, on lopputuloksena aina D-vitamiinin puutostila.

D-vitamiinin puutostila & sen oireet

D-vitamiinin vaikutuksetD-vitamiinin puute vaivaa yhä useampaa suomalaista. D-vitamiinin puutostila tuo yleensä tullessaan oireita, jotka voi olla hankala yhdistää D-vitamiinin puutteeseen. Pahimmillaan D-vitamiinin puutostila voi johtaa vakaviinkin sairauksiin niin aikuisilla kuin lapsillakin.

Vauvoilla ja lapsilla D-vitamiinin puutostila tavallisimmin ilmenee kasvuhäiriöinä. Tällaisiin kasvuhäiriöihin lukeutuu niin sanottu riisitauti. D-vitamiinin puutteen aiheuttama riisitauti muun muassa pehmentää luustoa, aiheuttaa epämuodostumia ja voi heikentää vastustuskykyä.

Aikuisilla ja vanhuksilla lievimmät D-vitamiinin puutoksen oireet voidaan sekoittaa esimerkiksi kaamoksen aiheuttamiin olotiloihin. Helpoimmin huomattavat D-vitamiinin puutteen oireet ovat:

  • lihasten heikkous
  • väsymys
  • alakuloisuus
  • kivut luustossa

Liian vähäisen D-vitamiinin saannin vaikutus voi näkyä ensimmäisenä selittämättömänä väsymyksenä ja aiheuttaa alakuloisuutta. Pahimmillaan D-vitamiinin puutostilan henkiset oireet voivat johtaa jopa masennukseen.

Fyysisistä oireista lihasten heikkous ja kipu luissa kertoo D-vitamiinin puutoksesta. Pitkään jatkunut, diagnosoimaton, D-vitamiinin puute voi johtaa aikuisilla ja vanhuksilla osteoporoosiin. Myös erilaisten tulehduksien riski kasvaa.

Jos D-vitamiinin puutostilan haluaa tietää varmuudella, on asia helppo selvittää verikokeilla. Koska D-vitamiinin puutostilan oireet ovat usein kuitenkin kinkkiset huomata, tilan ennaltaehkäisy on paras ratkaisu.

Selätä puutostila D-vitamiinilisällä

D-vitamiinin vaikutukset ihmisen hyvinvoinnille ovat tutkitusti selkeät. Tästä syystä D-vitamiinin puutostilaa tulisi kaikin tavoin välttää ja tilan muodostumista ehkäistä. D-vitamiini puutoksen paras ehkäisytapa onkin ruuan ja auringon lisäksi ympärivuotinen D-vitamiinilisän käyttäminen.

D-vitamiinilisän mukaan ottaminen ruokavalion tueksi on yksi parhaimmista päätöksistä, minkä pohjoismaalaiset voivat terveytensä hyväksi tehdä. Päivittäin nautittu D-vitamiinilisä auttaa nostamaan tai ylläpitää elimistön vaatimaa D-vitamiinitasoa.

Monet tulehdukset, uupunut olo tai väsymys ja selittämättömät kivut ovat hävinneet monelta D-vitamiinin puutostilan parannuttua. Suomessa nykyisin suositellaankin D-vitamiinilisää kaikille ympärivuotisesti käytettäväksi. Aikuisillakin annokseltaan pienikin D-vitamiinilisä voi aiheuttaa suuren eron yleiseen terveyteen ja hyvinvointiin.

Jaa tämä artikkeli:

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa. Magnesium on
Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

Parhaat lähteet mistä saa B12-vitamiinia

B12-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, mutta se voi olla vaikeaa, varsinkin jos olet vegaani. Monet ruuat mistä saa B12-vitamiinia eivät
Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Paras lääke nivelkipuun – vaihtoehdot puntarissa

Jos niveliä kolottaa ja särkee, voi paras lääke nivelkipuun löytyä yllättävän läheltä. Tässä vinkit, joiden avulla nivelkivun hoito onnistuu taatusti.

Vastaa