Jatkuva väsymys saattaa aiheuttaa ikäviä oireita pitkään jatkuessa

Jatkuva väsymysKiireellinen elämä, huonot elämäntavat ja stressi ovat yleisimpiä syitä väsymykseen. Jokainen varmasti kärsii väsymyksestä suhteellisen useinkin, mutta ongelmaksi se muodostuu kun se on toistuvaa. Jatkuva väsymys voi pitkään jatkuessa aiheuttaa muitakin ongelmia väsymystilan lisäksi ja johtaa kipeyksiin.

Väsymys ei aina kuitenkaan johdu näistä yllämainituista asioista, vaan voi johtua esimerkiksi joistain sairauksista, lääkityksistä tai muista vastaavista asioista. Väsymykseen pystyy kuitenkin itse vaikuttamaan tehokkaasti, ja on se syytäkin hoitaa kuntoon muiden ongelmien ehkäisemiseksi.

Jatkuva väsymys

Jatkuva väsymys on erittäin yleinen vaiva ja varsinkin talvella pimeään aikaan se iskee useisiin suomalaisiin. Vähäinen auringonvalon saanti aiheuttaa D-vitamiinin puutoksen, josta kärsii erittäin suuri osa suomalaisista. Tämä johtaa siihen, että unen laatu kärsii ja stressi iskee helpommin päälle, kun on koko päivän väsynyt. On kuitenkin monia muita yleisiä syitä, joista jatkuva väsymys johtuu.

Liian vähäinen ruoka

Liian vähäinen ruoansaanti aiheuttaa väsymystä, sillä elimistö ei saa tarpeeksi energiaa tarvittaviin toimintoihin, ja näin pyrkii hidastamaan elintoimintoja, kuten aineenvaihduntaa. Tukevalla aamupalalla varmistat, että energiaa on heti aamusta ja se jatkuu läpi päivän. Ei turhaan sanota, että aamupala on päivän tärkein ateria.

D-vitamiinin puutos

Pirteä nainenKuten jo mainittiinkin, niin D-vitamiinin puutos on varmasti yleisin syy väsymykseen. Liian vähäinen D-vitamiinin saanti tekee olosta väsyneen ja voimattoman. Suomen pitkä pimeä talvi varmistaa sen, että auringosta ei saada riittävää määrää D-vitamiinia. Jatkuva väsymys on varsinkin talvisin juuri tästä syystä todella tavallista. Siksi onkin enemmän kuin suositeltavaa käyttää D-vitamiinilisää, jolla pystyy varmistamaan riittävän D-vitamiinin saannin. D-vitamiinilisää suositellaan syötäväksi läpi vuoden, jotta pysyt virkeänä jatkuvasti. Jo muutaman viikon jälkeen ero voi olla huomattavakin.

D-vitamiini

Liian vähäinen uni

Tämä on erittäin yksinkertainen, mutta yleinen syy jatkuvan väsymyksen taustalla. Myöhään valvominen ja aikaisin herääminen aiheuttavat sen, että olet läpi päivän väsynyt. Varmista, että saat unta vähintään 7-8 tuntia yössä.

Huonot ruokailutottumukset

Epäsäännölliset ja huonot ruokailutottumukset aiheuttavat myös väsymystä. Korkea sokeripitoinen ruoka aiheuttaa energiapiikin hetkellisesti ja nostaa insuliinin korkealla, jonka jälkeen se romahtaa nopeasti alas ja väsymys iskee. Myös epäsäännölliset ruokailuajat aiheuttavat nälän ja väsymyksen. Syö terveellisesti ja säännöllisesti koko päivän.

Stressi ja masennus

Stressi laukeaa ihmisillä huomattavasti helpommin väsyneenä. Stressi itsessään aiheuttaa jo väsymystä, jolloin on syytä huolehtia siitä, että hoitaa sen kuntoon. Vaikka stressi pääasiassa mielletään henkiseksi ongelmaksi, niin sillä on myös todella monia fyysisiä oireita. Pitkään jatkunut stressi saattaa muodostua masennukseksi.

Kofeiini

Jos juot paljon kahvia, varsinkin illalla, niin unensaanti saattaa olla vaikeaa. Kofeiini pitää ihmisen hereillä, jolloin sitä kannattaa välttää iltaisin ja suosia mieluummin aamukahvia.

Mikä auttaa väsymykseen?

Jatkuva väsymys on syytä hoitaa itse kuntoon luonnollisesti omilla elämäntavoilla. Yllämainituilla asioilla on erittäin suuri vaikutus väsymyksen muodostumiseen ja niistä kannattaa pitää huolta.

Yksi parhaista keinoista väsymyksen hoitoon on ehdottomasti yllä mainittu D-vitamiinilisä, joka varmistaa sen, että jatkuva väsymys ei pääse iskemään. D-vitamiinilla on tärkeä tehtävä myös kehon vastustuskyvyn kannalta. Vähäinen D-vitamiinin saanti yhdistettynä väsymykseen johtaa usein kipeyteen, kun keho tarvitsee lepoa.

Hyvin levänneenä ja nukkuneena on aamulla herääminen ihan erilaista kuin huonosti nukutun yön jälkeen. Terveellisillä elämäntavoilla ja liikunnalla varmistat sen, että kehosi voi hyvin, jolloin väsymys ei iske läheskään yhtä helposti. Kokeile D-vitamiinilisää muutaman viikon ajan, niin voit huomata jo selkeän eron jaksamisessasi.

D-vitamiini

Jaa tämä artikkeli:

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Kakkostyypin diabetes oireet voivat olla niinkin salakavalat, ettet tunnista oireita ennen kuin diabetes on aiheuttanut suurempaa haittaa kehossasi. Eräiden arvioiden
Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Huulten alueen iho on herkintä ja se on usein ensimmäinen alue, johon rypyt iskevät. Niiden ilmaantuminen voi saada mielen matalaksi
Onko kollageeni ravintolisä hyödyllinen vai hyödytön?

Onko kollageeni ravintolisä hyödyllinen vai hyödytön?

Maailma on ravintolisiä pullollaan, mutta onko kollageeni ravintolisä yksi ylitse muiden? Kollageenia markkinoidaan ihon ihmeellisenä pelastuksena ja väite näyttäisi olevan

Vastaa