OmaLaina

Jatkuva väsymys aiheuttaa ikäviä oireita pitkään jatkuessa

Jatkuva väsymysKiireellinen elämä, huonot elämäntavat ja stressi ovat yleisimpiä syitä väsymykseen. Jokainen varmasti kärsii väsymyksestä suhteellisen useinkin, mutta ongelmaksi se muodostuu kun se on toistuvaa. Jatkuva väsymys voi pitkään jatkuessa aiheuttaa muitakin ongelmia väsymystilan lisäksi ja johtaa kipeyksiin.

Väsymys ei aina kuitenkaan johdu näistä yllämainituista asioista, vaan voi johtua esimerkiksi joistain sairauksista, lääkityksistä tai muista vastaavista asioista. Väsymykseen pystyy kuitenkin itse vaikuttamaan tehokkaasti, ja on se syytäkin hoitaa kuntoon muiden ongelmien ehkäisemiseksi.

Suositut tuotteet mielialan ja energiatasojen kohentamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Solgar 5-HTP
  • Solgar serotoniini
    Solgar 5-HTP pitää sisällään laadukkaan 5-hydroksitryptofaanin lisäksi magnesiumia, B6-vitamiinia sekä valeriaanauutetta.
    Katso tuotteen tiedot! SUOSITELTU!
Mood Complex lisäravinne
  • Mood Complex
    MaxMedixin kehittämä Mood Complex on lisäravinne, joka pitää sinut tasapainossa.
    Katso tuotteen tiedot!
Brain Complex lisäravinne
  • Brain Complex
    Luonnollinen Brain Complex on ravintolisä, joka on kehitetty energisyyden ja henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon.
    Katso tuotteen tiedot!
L-Tryptofaani
  • L-Tryptofaani
    L-Tryptofaani on tärkeä aminohappo, joka vaikuttaa serotoniinin synteesiin sekä mielialaan säätelevien hormonien toimintaan.
    Katso tuotteen tiedot!

Jatkuva väsymys

Jatkuva väsymys on erittäin yleinen vaiva ja varsinkin talvella pimeään aikaan se iskee useisiin suomalaisiin. Vähäinen auringonvalon saanti aiheuttaa D-vitamiinin puutoksen, josta kärsii erittäin suuri osa suomalaisista. Tämä johtaa siihen, että unen laatu kärsii ja stressi iskee helpommin päälle, kun on koko päivän väsynyt. On kuitenkin monia muita yleisiä syitä, joista jatkuva väsymys johtuu.

Liian vähäinen ruoka

Liian vähäinen ruoansaanti aiheuttaa väsymystä, sillä elimistö ei saa tarpeeksi energiaa tarvittaviin toimintoihin, ja näin pyrkii hidastamaan elintoimintoja, kuten aineenvaihduntaa. Tukevalla aamupalalla varmistat, että energiaa on heti aamusta ja se jatkuu läpi päivän. Ei turhaan sanota, että aamupala on päivän tärkein ateria.

Lääkkeet helposti ja turvallisesti unettomuuden hoitoon verkkoapteekkimme kautta Katso hoidot tästä Nuoli

D-vitamiinin puutos

Pirteä nainenKuten jo mainittiinkin, niin D-vitamiinin puutos on varmasti yleisin syy väsymykseen. Liian vähäinen D-vitamiinin saanti tekee olosta väsyneen ja voimattoman. Suomen pitkä pimeä talvi varmistaa sen, että auringosta ei saada riittävää määrää D-vitamiinia. Jatkuva väsymys on varsinkin talvisin juuri tästä syystä todella tavallista. Siksi onkin enemmän kuin suositeltavaa käyttää D-vitamiinilisää, jolla pystyy varmistamaan riittävän D-vitamiinin saannin. D-vitamiinilisää suositellaan syötäväksi läpi vuoden, jotta pysyt virkeänä jatkuvasti. Jo muutaman viikon jälkeen ero voi olla huomattavakin.

Liian vähäinen uni

Tämä on erittäin yksinkertainen, mutta yleinen syy jatkuvan väsymyksen taustalla. Myöhään valvominen ja aikaisin herääminen aiheuttavat sen, että olet läpi päivän väsynyt. Varmista, että saat unta vähintään 7-8 tuntia yössä.

BookBeat

Huonot ruokailutottumukset

Epäsäännölliset ja huonot ruokailutottumukset aiheuttavat myös väsymystä. Korkea sokeripitoinen ruoka aiheuttaa energiapiikin hetkellisesti ja nostaa insuliinin korkealla, jonka jälkeen se romahtaa nopeasti alas ja väsymys iskee. Myös epäsäännölliset ruokailuajat aiheuttavat nälän ja väsymyksen. Syö terveellisesti ja säännöllisesti koko päivän.

Stressi ja masennus

Stressi laukeaa ihmisillä huomattavasti helpommin väsyneenä. Stressi itsessään aiheuttaa jo väsymystä, jolloin on syytä huolehtia siitä, että hoitaa sen kuntoon. Vaikka stressi pääasiassa mielletään henkiseksi ongelmaksi, niin sillä on myös todella monia fyysisiä oireita. Pitkään jatkunut stressi saattaa muodostua masennukseksi.

Kofeiini

Jos juot paljon kahvia, varsinkin illalla, niin unensaanti saattaa olla vaikeaa. Kofeiini pitää ihmisen hereillä, jolloin sitä kannattaa välttää iltaisin ja suosia mieluummin aamukahvia.

Mikä auttaa väsymykseen?

Jatkuva väsymys on syytä hoitaa itse kuntoon luonnollisesti omilla elämäntavoilla. Yllämainituilla asioilla on erittäin suuri vaikutus väsymyksen muodostumiseen ja niistä kannattaa pitää huolta.

Melatoniini
Yksi parhaista keinoista väsymyksen hoitoon on ehdottomasti yllä mainittu D-vitamiinilisä, joka varmistaa sen, että jatkuva väsymys ei pääse iskemään. D-vitamiinilla on tärkeä tehtävä myös kehon vastustuskyvyn kannalta. Vähäinen D-vitamiinin saanti yhdistettynä väsymykseen johtaa usein kipeyteen, kun keho tarvitsee lepoa.

Hyvin levänneenä ja nukkuneena on aamulla herääminen ihan erilaista kuin huonosti nukutun yön jälkeen. Terveellisillä elämäntavoilla ja liikunnalla varmistat sen, että kehosi voi hyvin, jolloin väsymys ei iske läheskään yhtä helposti. Kokeile D-vitamiinilisää muutaman viikon ajan, niin voit huomata jo selkeän eron jaksamisessasi.


Rahalaitos