Kuinka saada riittävästi magnesiumia ravinnosta?

Magnesium on kivennäisaine, jota kehosi tarvitsee toimiakseen. Helpoin keino varmistaa sen riittävä saanti, on nauttimalla magnesium ravinnosta.

Magnesiumin vaikutus ulottuu melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Sen on jopa tutkimuksissa todettu ehkäisevän diabetesta, migreeniä ja masennusta. Nauttimalla magnesium ravinnosta varmistat kehosi hyvinvoinnin helposti ja luonnollisesti.

Suositut Magnesiumlisät
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Magnesiumlisä
  • STR
    Magnesium

    Suomen Terveysravinnon Magnesium+:ssa ainesosien määrässä on pyritty kohtuullisuuteen, jotta monipuolisesta ruokavaliosta saatavien tärkeiden hivenaineiden lisäksi magnesiumin määrä ei kasvaisi turhan korkeaksi.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Fitnesstukku
  • Fitnestukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa. Monipuolinen valikoima magnesiumia.
    Katso kaupan valikoima!
FitnessFirst
  • FitnessFirst
    Suomen suurin luomuruuan ja superfoodien verkkokauppa. Monipuolinen valikoima magnesiumlisiä.
    Katso kaupan valikoima!
Stockmann
  • Stockmann
    Kattava valikoima tuotteita terveyteen ja hyvinvointiin ml. ripsien kasvatukseen.
    Katso kaupan valikoima!
Hobby Hall
  • Hobby Hall
    Laaja valikoima kauneus- & hyvinvointituotteita. Valikoimassa Puhdas+ magnesium.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet
  • Apteekkituotteet
    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima.
    Katso kaupan valikoima!

Kuinka paljon magnesiumia tulee saada?

Suomessa saantisuositukset ovat seuraavanlaiset:

  • 350 milligrammaa miehillä
  • 280 milligrammaa naisilla

Magnesiumin lähteet ravinnossa ovat varsin monipuoliset. Monipuolinen ruokavalio takaa yleensä riittävän magnesiumin saannin. Jos kuitenkin huomaat kärsiväsi lihaskrampeista, päänsärystä, heikotuksesta ja masentuneisuudesta, voi olla, että magnesiumin saanti ravinnosta ei ole kohdallasi riittävää.

Magnesium ravinnosta: kahdeksan parasta ruoka-ainetta

Mitä ja minkä verran erilaisia ruokia sitten tulee syödä, jotta riittävä magnesiumin määrä ravinnosta varmistuu? Tässä kahdeksan parasta ruoka-ainetta magnesiumin saantiin.

1. Pinaatti

Pinaatti on yksi parhaimmista tavoista saada päivittäinen magnesium ravinnosta. Syömällä noin 150 grammaa keitettyä pinaattia saat jopa 157 milligrammaa magnesiumia. Yleisesti ottaen monet vihreät lehtivihannekset ovat loistavia magnesiumin lähteitä. Lautaselle kannattaakin lisätä muun muassa:

  • lehtikaalia
  • kyssäkaalia
  • lehtimangoldia

2. Kurpitsansiemenet

Kurpitsansiemenet ovat nopea ja maistuva keino nauttia magnesiumia. Syömällä noin 28 grammaa kurpitsansiemeniä, onnistut saamaan noin 156 milligrammaa magnesiumia. Siemenistä seesamin- ja hampunsiemenet ovat lisäksi magnesium-rikkaita. Siemeniä voi laittaa esimerkiksi jogurtin tai rahkan sekaan.

3. Tonnikala

Noin 170 grammasta tonnikalaa voit saada 109 milligrammaa magnesiumia. Huomioi kuitenkin se, että tonnikalan kannattaa olla tuoretta. Säilyketonnikalassa magnesiumia esiintyy usein vähemmän. Jos tuoretonnikalaa ei ole saatavilla, voit valita lautasella esimerkiksi tuoretta lohta.

4. Mantelit

Mantelit ovat loistava keino saada magnesiumia ravinnosta. 28 grammaa manteleita on nimittäin 77 milligrammaa magnesiumia. Pähkinöistä saksanpähkinät ovat esimerkiksi toinen hyvä magnesiumin lähde. Muista kuitenkin, että pähkinät ovat varsin kaloririkas ravinne.

5. Tumma suklaa

Suklaan ystävät voivat olla iloisia siitä, että tumma suklaa on hyvä tapa lisätä magnesiuminsaantia. 28 grammaa tummaa suklaata on noin 65 milligrammaa magnesiumia. Suklaan tulee kuitenkin olla tummaa ja noin 85% kaakaota sisältävät suklaat ovat parhaimpia lähteitä.

6. Avokado

Avokadot sisältävät noin 58 milligrammaa magnesiumia avokadoa kohden. Niissä on runsaasti myös muita tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. Avokadot ovat hyvä rasvan lähde ja ne auttavat sinua jaksamaan ja tuntemaan olosi kylläisemmäksi. Liikaa avokadoja ei kannata nauttia, sillä ne ovat varsin kaloririkas ruoka-aine.

7. Pavut

Erilaiset pavut ovat loistava keino saada magnesiumia ravinnosta. Esimerkiksi noin 150 grammassa valmistettuja mustia papuja on noin 120 milligrammaa magnesiumia. Varsinkin kasvissyöjille ja vegaaneilla juuri pavut ovat tärkeä magnesiumin lähde.

8. Banaanit

Hedelmistä banaani on toinen hyvä magnesiumin lähde avokadojen lisäksi. Noin 150 grammaa banaaneja sisältää 41 milligrammaa magnesiumia. Banaania syövä urheilija onkin tuttu näky juuri tästä syystä. Magnesium kun voi vähentää kramppeja hetkessä.

Magnesiumlisä voi olla hyödyksi

Vaikka magnesiumin saanti ravinnosta onkin varsin helppoa ja kätevää, voi puutostiloja ja oireita hoitaa myös magnesiumlisillä. Jos kramppeja ja muita oireita esiintyy vaikka syötkin monipuolisesti, kannattaa harkita ravinnelisää. Tällöin saat varmasti juuri oikean määrän magnesiumia.

Magnesiumia on melkein mahdotonta nauttia liikaa, joten magnesiumlisän käyttö on turvallista vaikka saisitkin jonkin verran magnesiumia ravinnosta.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa