Kuinka saada riittävästi magnesiumia ravinnosta?

Magnesium on kivennäisaine, jota kehosi tarvitsee toimiakseen. Helpoin keino varmistaa sen riittävä saanti, on nauttimalla magnesium ravinnosta.

Magnesiumin vaikutus ulottuu melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Sen on jopa tutkimuksissa todettu ehkäisevän diabetesta, migreeniä ja masennusta. Nauttimalla magnesium ravinnosta varmistat kehosi hyvinvoinnin helposti ja luonnollisesti.

Suositut Magnesiumlisät
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Magnesiumlisä
  • STR
    Magnesium

    Suomen Terveysravinnon Magnesium+:ssa ainesosien määrässä on pyritty kohtuullisuuteen, jotta monipuolisesta ruokavaliosta saatavien tärkeiden hivenaineiden lisäksi magnesiumin määrä ei kasvaisi turhan korkeaksi.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Chelated Magnesium
  • Chelated Magnesium
    Doctor's Bestin kelatoitu 100mg magnesium, joka imeytyy tehokkaasti. .
    Katso tuotteen tiedot!
Ultimate Magnesium
  • Ultimate Magnesium
    Star Nutritionin laadukas magnesium on korkealaatuisista rakaa-aineista valmistettu mineraali.
    Katso kaupan valikoima!
Puhdas+ Magnesium
  • Puhdas+ Magnesium
    Puhdas+ on merimagnesium, joka on valmistettu merivedestä. Edistää tehokkaasti lihasten toimintaa, väsymystä ja ehkäisee kramppeja.
    Katso tuotteen tiedot!

Kuinka paljon magnesiumia tulee saada?

Suomessa saantisuositukset ovat seuraavanlaiset:

  • 350 milligrammaa miehillä
  • 280 milligrammaa naisilla

Magnesiumin lähteet ravinnossa ovat varsin monipuoliset. Monipuolinen ruokavalio takaa yleensä riittävän magnesiumin saannin. Jos kuitenkin huomaat kärsiväsi lihaskrampeista, päänsärystä, heikotuksesta ja masentuneisuudesta, voi olla, että magnesiumin saanti ravinnosta ei ole kohdallasi riittävää.

Magnesium ravinnosta: kahdeksan parasta ruoka-ainetta

Mitä ja minkä verran erilaisia ruokia sitten tulee syödä, jotta riittävä magnesiumin määrä ravinnosta varmistuu? Tässä kahdeksan parasta ruoka-ainetta magnesiumin saantiin.

1. Pinaatti

Pinaatti on yksi parhaimmista tavoista saada päivittäinen magnesium ravinnosta. Syömällä noin 150 grammaa keitettyä pinaattia saat jopa 157 milligrammaa magnesiumia. Yleisesti ottaen monet vihreät lehtivihannekset ovat loistavia magnesiumin lähteitä. Lautaselle kannattaakin lisätä muun muassa:

  • lehtikaalia
  • kyssäkaalia
  • lehtimangoldia

2. Kurpitsansiemenet

Kurpitsansiemenet ovat nopea ja maistuva keino nauttia magnesiumia. Syömällä noin 28 grammaa kurpitsansiemeniä, onnistut saamaan noin 156 milligrammaa magnesiumia. Siemenistä seesamin- ja hampunsiemenet ovat lisäksi magnesium-rikkaita. Siemeniä voi laittaa esimerkiksi jogurtin tai rahkan sekaan.

3. Tonnikala

Noin 170 grammasta tonnikalaa voit saada 109 milligrammaa magnesiumia. Huomioi kuitenkin se, että tonnikalan kannattaa olla tuoretta. Säilyketonnikalassa magnesiumia esiintyy usein vähemmän. Jos tuoretonnikalaa ei ole saatavilla, voit valita lautasella esimerkiksi tuoretta lohta.

4. Mantelit

Mantelit ovat loistava keino saada magnesiumia ravinnosta. 28 grammaa manteleita on nimittäin 77 milligrammaa magnesiumia. Pähkinöistä saksanpähkinät ovat esimerkiksi toinen hyvä magnesiumin lähde. Muista kuitenkin, että pähkinät ovat varsin kaloririkas ravinne.

5. Tumma suklaa

Suklaan ystävät voivat olla iloisia siitä, että tumma suklaa on hyvä tapa lisätä magnesiuminsaantia. 28 grammaa tummaa suklaata on noin 65 milligrammaa magnesiumia. Suklaan tulee kuitenkin olla tummaa ja noin 85% kaakaota sisältävät suklaat ovat parhaimpia lähteitä.

6. Avokado

Avokadot sisältävät noin 58 milligrammaa magnesiumia avokadoa kohden. Niissä on runsaasti myös muita tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. Avokadot ovat hyvä rasvan lähde ja ne auttavat sinua jaksamaan ja tuntemaan olosi kylläisemmäksi. Liikaa avokadoja ei kannata nauttia, sillä ne ovat varsin kaloririkas ruoka-aine.

7. Pavut

Erilaiset pavut ovat loistava keino saada magnesiumia ravinnosta. Esimerkiksi noin 150 grammassa valmistettuja mustia papuja on noin 120 milligrammaa magnesiumia. Varsinkin kasvissyöjille ja vegaaneilla juuri pavut ovat tärkeä magnesiumin lähde.

8. Banaanit

Hedelmistä banaani on toinen hyvä magnesiumin lähde avokadojen lisäksi. Noin 150 grammaa banaaneja sisältää 41 milligrammaa magnesiumia. Banaania syövä urheilija onkin tuttu näky juuri tästä syystä. Magnesium kun voi vähentää kramppeja hetkessä.

Magnesiumlisä voi olla hyödyksi

Vaikka magnesiumin saanti ravinnosta onkin varsin helppoa ja kätevää, voi puutostiloja ja oireita hoitaa myös magnesiumlisillä. Jos kramppeja ja muita oireita esiintyy vaikka syötkin monipuolisesti, kannattaa harkita ravinnelisää. Tällöin saat varmasti juuri oikean määrän magnesiumia.

Magnesiumia on melkein mahdotonta nauttia liikaa, joten magnesiumlisän käyttö on turvallista vaikka saisitkin jonkin verran magnesiumia ravinnosta.


Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä