Kahdeksan maistuvaa ruoka-ainetta mistä saa magnesiumia

Magnesiumin puute on yleisempi ongelma kuin moni luulee. Onneksi maailma on täynnä ruokia mistä saa magnesiumia helpottamaan oloa.

Magnesium on kehon hyvinvoinnin kannalta elintärkeä hivenaine. Sitä on periaatteessa helppo saada tarpeeksi, sillä on olemassa monia ruokia mistä ihminen saa magnesiumia helposti. Moni ei kuitenkaan välttämättä syö nykypäivänä tarpeeksi monipuolisesti, ja magnesiumin puute onkin hyvin yleinen ongelma.

Suositut Magnesiumlisät
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Magnesiumlisä
  • STR
    Magnesium

    Suomen Terveysravinnon Magnesium+:ssa ainesosien määrässä on pyritty kohtuullisuuteen, jotta monipuolisesta ruokavaliosta saatavien tärkeiden hivenaineiden lisäksi magnesiumin määrä ei kasvaisi turhan korkeaksi.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Fitnesstukku
  • Fitnestukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa. Monipuolinen valikoima magnesiumia.
    Katso kaupan valikoima!
FitnessFirst
  • FitnessFirst
    Suomen suurin luomuruuan ja superfoodien verkkokauppa. Monipuolinen valikoima magnesiumlisiä.
    Katso kaupan valikoima!
Stockmann
  • Stockmann
    Kattava valikoima tuotteita terveyteen ja hyvinvointiin ml. ripsien kasvatukseen.
    Katso kaupan valikoima!
Hobby Hall
  • Hobby Hall
    Laaja valikoima kauneus- & hyvinvointituotteita. Valikoimassa Puhdas+ magnesium.
    Katso kaupan valikoima!
Apteekkituotteet
  • Apteekkituotteet
    Apteekki verkossa - parhaat edut ja aina ajankohtainen laaja valikoima.
    Katso kaupan valikoima!

Miten magnesiumin puute oireilee?

Jalan krampit ja suonenveto on monelle se tunnetuin merkki magnesiumin puutteesta. Mutta magnesiumin puute aiheuttaa muitakin hyvin yleisiä oireita. Siitä voi nimittäin kieliä muun muassa:

  • Päänsärky
  • Ahdistuneisuus
  • Ummetus
  • Krooninen kipu, varsinkin lihaksissa, mutta myös luustossa
  • Kohonnut verenpaine
  • Sepelvaltimotauti
  • Diabetes
  • Aivoverenkiertohäiriöt

Harva kärsii varsinaisesta puutostaudista, mutta moni suomalainen on silti niin sanotusti subkliinisesti magnesiuminpuutteessa. Tämä tarkoitta, ettei puutostila ole välttämättä vaarallinen, mutta erilaisia terveysongelmia voi silti esiintyä.

Kuinka paljon magnesiumia tulee saada?

Suomessa yleinen magnesiumin saantisuositus on miehille 350 milligrammaa ja naisille 280 milligrammaa päivässä. Magnesiumia saa kuitenkin syödä enemmänkin, eikä sen liiallisesta syönnistä ole juurikaan haittaa. Magnesiumilla on hieman laksatiivinen vaikutus, joten varsinkaan kerralla et halua syödä sitä liikaa.

Elimistön magnesiumpitoisuutta on hankala todeta luotettavasti verikokeella. Tämä johtuu siitä, että sitä on veressä alle prosentin verran. Siksi juuri kehon tarkkailu ja yllä olevien oireiden seuraaminen on tärkeää.

Mistä ruuasta saa magnesiumia?

Hyvä uutinen monelle on se, että ruokakaupat ovat täynnä ruokia mistä saa magnesiumia. Tässä kahdeksan parasta magnesiuminlähdettä:

  • Pähkinät ja siemenet kuten kurpitsansiemenet
  • Tummanvihreät lehtivihannekset kuten pinaatti
  • Kala ja erityisesti lohi
  • Pavut kuten soijapavut
  • Linssit
  • Avokado
  • Banaani
  • Tumma suklaa

Yllä olevat ruoka-aineet ovat ne ravinnerikkaimmat mistä saa magnesiumia, vaikka tätä hivenainetta on mahdollista nauttia muutenkin. Muun muassa ruisleivässä on runsaasti magnesiumia ja sisältääpä kanakin sitä hiukan.

Kuinka paljon ruokia tulee sitten syödä?

Magnesiumin puutetta voi siis alkaa korjaamaan lisäämällä yllä olevia ruokia päivittäiseen ruokavalioon. Aivan hurjista määristä ei ole kyse, sillä moni yllä mainittu ruoka-aine, mistä saa magnesiumia, sisältää sitä varsin runsaasti.

Voisit esimerkiksi saada päivän tarpeellisen magnesiumannoksen syömällä 100 grammaa näitä seuraavia ruoka-aineita:

  • Ruisleipää
  • Parsakaalia
  • Mustaherukoita
  • Appelsiiniä
  • Broilerinfileetä
  • Kirjolohta

Tämän lisäksi esimerkiksi yhden avokadon syönti auttaa sinua saamaan peräti 16% päivän magnesiumin tarpeesta.

Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä osa ruoka-aineista, mistä saa magnesiumia runsaasti, on myös varsin kaloririkas. Esimerkiksi pähkinöitä ja avokadoja ei voi syödä ihan hurjasti, mikäli haluaa pitää huolen myös vyötäröstään.

Mistä saa magnesiumia jos ruokavalio on yksipuolinen?

Magnesiumia saa helposti liian vähän, sillä monen ihmisen ruokavalio on melko yksipuolinen. Yllättävän moni on vaihtanut ruisleivän vaaleaan leipään, josta ei saa magnesiumia yhtä paljon. Myös erityisruokavaliot voivat olla ongelma. Eri kasvispohjaiset ruuat ovat onneksi hyvä lähde, mistä vegaani saa magnesiumia. Ongelma onkin yleisempi, mikäli syöt lähinnä lihaa.

Mikäli luulet, ettet syö riittävästi ruokaa mistä saa magnesiumia, kannattaa käyttöön ottaa magnesiumlisä. Näitä on helppo ostaa netistä ja saatavilla on useita tuotteita mistä saa kalsiumia ja magnesiumia samaan aikaan. Tällainen tuote on hermoston, lihasten ja luuston kannalta erinomainen valinta.

Magnesiumlisää voi sitten käyttää esimerkiksi smoothiessa, aamupuurossa tai sen voi sekoittaa suoraan veden kanssa.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa