Näillä viidellä rutiinilla saat arjen aamut sujumaan paremmin

Aamut saattavat olla monesti hieman takkuilevia ja vaikeita. Jotkut ihmiset ovat virkeitä aamuihmisiä, jotka ovat heti herättyään valmiita nousemaan sängystä kohti päivää. Toisilla taas aamulla saattaa sängyssä vierähtää torkutuksien kanssa useita kymmeniäkin minuutteja.

Aamut eivät kuitenkaan tarvitse alkaa näin, vaan olisi hyvä saada itselleen tietynlainen arkirutiini, jota noudattaa. Olemme tähän keränneet muutamia tapoja, joilla saat virkeyttä aamuihin, joilla on sitten iso vaikutus sitten koko päivään.

Kasvojen pesu

Kasvojen pesu heti aamusta virkistää mukavasti. Vaikka kylmä vesi herättäisikin ehkä paremmin, niin kannattaa silti suosia haaleaa vettä, joka on paras mahdollinen iholle. Kasvojen pesu aamulla poistaa myös kasvoilta yön aikana kertyneet epäpuhtaudet. Kasvojen pesun jälkeen kannattaa levittää kevyt kerros jotakin kosteuttavaa voidetta, jolloin iho saa terveen hehkun. Kasvojen pesulla ja kosteutuksella pidät virkistämisen lisäksi huolta ihosi hyvinvoinnista, ja varsinkin vanhemmalla iällä ehkäiset ryppyjen muodostumista. Erittäin tehokas lisä kasvojen ihonhoitoon on kollageeni.

Herää aikaisin

Varmasti jokainen tietää, että kun herää puolen päivän aikaan, niin olo on loppupeleissä väsyneempi vaikka olisikin nukkunut paljon, ja koko päivä on oikeastaan mennyt jo ohi. Vaikka viikonloppuisin voikin nukkua pidempään mitä arkisin, niin kannattaa silti pitää jokin rytmi yllä heräämisissä. Pitkään nukutut aamut viikonloppuna vaikuttavat sitten arkiaamujen aikaisiin herätyksiin, ja ne tuntuvat entistä pahemmilta. Herätyksen soidessa kannattaa nousta mahdollisimman nopeasti ylös sängystä, eikä enää mennä takaisin peiton alle torkun kanssa. Mitä enemmän torkutat, niin sitä väsyneemmäksi olo lopulta tulee. Se ei myöskään tee hyvää aivoille herätä ja nukahtaa tiheään tahtiin useasti.

Liiku

Yön jälkeen on paikat yleensä hiukan jumissa, joten aamulla kannattaa hiukan vetristää itseään ennen kuin aloittaa arjen askareet. Mitään pitkää lenkkiä ei tarvitse lähteä vetämään, vaan ihan kotona tehtävä muutaman minuutin kestävä venyttely riittää. SPORT -lehti kirjoitta sivuillaan juuri aiheesta, ja korosti juuri tätä, että nopeallakin venyttelyllä saat paikat auki ja veren kiertämään. 5 minuutin mittaisen aamuvenyttelyn löydät tästä.

Kahvi

Tämä on melko todennäköisesti jo aamurutiinissasi mukana, ja hyvä niin, sillä kahvin sisältämä kofeeini toimii piristeenä. Kahvi sisältää myös paljon erilaisia ainesosia, joten sillä on muitakin terveysvaikutuksia.

Vitamiinit ja vesi

Reipas vedenjuonti pitää huolen siitä, että kehosi toimii hyvin. Vedellä on useita eri tehtäviä elimistössä. Aikuisen ihmisen tulisi päivän aikana juoda vähintään 2 litraa vettä. Aamulla onkin hyvä napata lasillinen kylmää vettä, joka itsessään jo virkistää. Jos pelkkä vesi ei oikein maistu, niin voit kokeilla lisätä sitruunanviipaleen veden sekaan. Veden kanssa kannattaa nauttia vitamiinit, jotka pitävät myös huolta kehostasi. Suomalaisille varsin tärkeä vitamiini on tietysti D-vitamiini, jonka puutteesta todella moni kärsii tietämättään, varsinkin näin syksyllä. Säännöllisellä D-vitamiinin syömisellä pidät huolen siitä, että pysyt virkeänä läpi pimeän talven.

Jaa tämä artikkeli:

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Mitkä ovat kahvin haittavaikutukset?

Me suomalaiset olemme kahvinjuojakansaa. Juomme noin 9,9 kiloa kahvia henkilöä kohti joka vuonna. Mutta onko kahvi hyväksi? Mitkä ovatkaan kahvin
Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Näillä vinkeillä onnistuu kiinteä vatsa kahdessa viikossa

Kiinteä vatsa kahdessa viikossa voi kuulostaa mahdottomalta, mutta sitä se ei suinkaan ole. Kaikki riippuu hieman lähtökohdistasi ja siitä, oletko
Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Miten sinkin puute naisilla oireilee?

Sinkki on yksi tärkeimmistä mineraaleista kehon hyvinvoinnin kannalta. Sen rooli on tärkeä aivan solutasolla asti, jolloin sinkin puute naisilla voi

Vastaa