Omega-3 hyödyt ja haitat puntarissa

Kaikkialla puhutaan kuinka jokaisen tulisi syödä riittävästi kalaöljyä. Mutta mitkä ovatkaan omega-3 hyödyt ja haitat?

Omega-3 rasvahapot ovat suosittu ravintolisä. Niitä kutsutaan tuttavallisemmin usein kalaöljyksi, sillä tätä tehokasta ravintoainetta saakin runsaasti kaloista. Kuten monen ravintoaineen kohdalla, netistä löytyy usein tietoa puolesta ja vastaan. Tässä rehellinen katsaus siihen, mitkä ovat omega-3 hyödyt ja haitat.

Suositut Omega-3 tuotteet
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
VitaeLie Omega-3
  • VitaeLife Omega-3
    Suosittu Omega-3-ravintolisä: Vitaelife tuotteiden käyttäjiä Pohjoismaissa jo yli 80 000.
    Rajoitettu erä - Lunasta tarjous! SUOSITELTU!
Sydänystävä Omega-3
  • Sydänystävä Omega-3
    Sydänystävän Omega 3 on saanut kansainvälisesti arvostetun viiden tähden IFOS-sertifikaatin.
    Tilaajalahjaksi saat Terveysopas -lehden.
    Lunasta -20% alennus!
Ultimate Omega
  • Ultimate Omega
    Star Nutritionin Omega-3-lisä sisältää 1000mg laadukasta kalaöljyä kapselia kohden.
    Katso tuotteen tiedot!
Ultra Omega
  • Ultra Omega
    Ultra Omega pitää sisällään tärkeitä DHA ja EPA rasvahappoja. Tuote ei aiheuta haisevia röyhtäisyjä.
    Katso tuotteen tiedot!

Mitä ovat omega-3 rasvahapot?

Omega-3 rasvahappoja löytyy kaikista solukalvojen rakenneosissa. Ne ovat tärkeässä roolissa kehon solujen toiminnassa, eivätkä solut voisi tehdä tehtäviään ilman niitä. Omega-3 rasvahapoilla on osuutensa lisäksi tulehduksien estämisessä sekä veren hyytymisessä.

Vaikka omega-3 rasvahapot esiintyvätkin luontaisesti kehossamme, emme me pysty tuottamaan lisää näitä rasvahappoja. Siksipä omega-3 hyödyt täytyykin yleensä saada käyttöönsä syömällä näitä rasvahappoja. Omega-3 rasvahappoja on mahdollista saada esimerkiksi näistä ruuista:

  • Kylmien alueiden kaloista kuten lohesta ja makrilleista
  • Pähkinöistä
  • Lehtivihreistä kasviksista
  • Kasviöljyistä

Kun tavoitteena ovat omega-3 hyödyt, moni alkaa nauttimaan ravinnelisiä. Kalaöljykapselit ja muut sen kaltaiset tuotteet ovat hyvinkin suosittuja.

Coffee Zero

Omega-3 hyödyt ja haitat puntarissa

Koska omega-3 rasvahapot ovat elintärkeitä, on niiden ja juuri ravinnelisien käyttö lisääntynyt. Mutta mitkä ovatkaan ne omega-3 hyödyt ja haitat ja kannattaako ravinnelisien syönti oikeasti?

Omega-3 hyödyt

Aloitetaan arviointi tutkimalla mitkä ovat ne suurimmat ja tutkituimmat omega-3 hyödyt. Niitä riittääkin melko paljon, sillä näitä rasvahappoja on suositeltu nautittavaksi pitkään.

Tutkitusti todetut omega-3 hyödyt ovat:

  • Lisää hyvän kolesterolin eli HDL:n määrää veressä.
  • Vähentää veren triglyseridien, eli veressä olevien rasvojen määrää.
  • Alentaa verenpainetta.
  • Estää verisuonten kalkkeutumista.
  • Vähentää silmien kuivumista.
  • Suojelee silmien ikääntymiseen liitettyjen sairauksien esiintymistä.
  • Parantaa mielialalääkkeiden imeytymistä.

Varsinkin juuri omega-3 hyödyt sydämelle ovat laajalti tutkittuja. Henkilöt, jotka nauttivat runsaasti omega-3 rasvahappoja, ovat muita vähemmän alttiita sydänkohtauksille ja erilaisille halvauskohtauksille.

Näiden lisäksi omega-3 hyödyt iholle mainitaan usein. Koska rasvahapot ovat elintärkeitä solujen uudistumiselle, voivat ne vähentää ryppyjen muodostumista ja nopeuttaa esimerkiksi arpien parantumista.

Omega-3 haitat

Omega-3 rasvahapot eivät kuitenkaan ole vain hyödyllisiä, vaan niiden syöntiin voi liittyä eräitä sivuvaikutuksia. Omega-3 haitat liittyvät usein sen tehokkaaseen kykyyn vaikuttaa veren koostumukseen. Runsas rasvahappojen käyttö voi nimittäin ohentaa verta ja heikentää sen kykyä hyytyä. Tämän johdosta, omega-3 haittavaikutukset voivat olla hengenvaarallisia henkilöille, jotka kärsivät normaalisti erilaisista verenvuoto-ongelmista tai jotka käyttävät jo ennestään verta ohentavia lääkkeitä.

Tämän lisäksi liiallinen omega-3 rasvahappojen saanti voi aiheuttaa pahanhajuista hengitystä sekä ripulia. On kuitenkin hyvä huomata, että omega-3 haittavaikutukset esiintyvät yleensä vain henkilöillä, jotka käyttävät ravinnelisiä liikaa, eikä heillä, jotka saavat rasvahapot pelkästään ravinnosta.

Omega-3

Kannattaako omega-3 rasvahappojen käyttö?

Omega-3 hyödyt ja haitat kannattaa pitää mielessä kun mietit ravinnelisän käyttöä. Mikäli ravintosi sisältää runsaasti ruokia, joista rasvahappoja löytyy luonnostaan, ei ravinnelisän käyttö ole välttämätöntä tai tarpeellista.

Moni ei kuitenkaan saa tätä elintärkeää rasvaa tarpeeksi, sillä esimerkiksi kalan syönti on monella melko vähäistä. Tällöin omega-3 hyödyt ovat ehdottomasti ravinnelisän arvoisia.

Älä kuitenkaan ryhdy syömään ravinnelisiä mikäli kärsit edellä mainituista verenvuoto sairauksista tai syöt lääkkeitä, jotka ohentavat vertasi. Tällöin asiasta kannattaa keskustella lääkärin kanssa ja miettiä sinulle sopivimmat vaihtoehdot.

Oslo Skin Lab
Oslo Skin Lab