Omega-3 päivittäinen tarve & puutoksen seuraukset

Omega-3-rasvahapot ovat elintärkeä osa hyvinvointiamme. Omega-3 päivittäinen tarve kuitenkin monella alittuu. Omega-3-rasvahappojen puute voi johtaa pahimmillaan terveysongelmiin ja vakaviin sairauksiin. Omega-3-rasvahappojen saannista tuleekin pitää hyvä huoli ravinnon tai omega-3 kapseleiden avulla.

Omega-3 päivittäinen tarve

Omega-3-rasvahapoista puhuttaessa viitataan tavallisesti sekä EPA eikosapentaeenihappoon että DHA dokosaheksaeenihappoon. Nämä rasvahapot vaikuttavat muun muassa sydämen terveyteen ja ennaltaehkäisevät jopa syöpää. Omega-3 päivittäinen tarve on kuitenkin monen ruokavaliolla mahdotonta saavuttaa.

Omega-3 päivittäinen saantisuositus vaihtelee suuresti. Yleisesti näitä rasvahappoja on kuitenkin suositeltu nautittavaksi noin 250-500 milligrammaa vuorokaudessa. Tämä suositeltu omega-3 päiväannos tulisi sisältää sekä DHA- että EPA happoja.

Suositut Omega-3 tuotteet
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
VitaeLie Omega-3
  • VitaeLife Omega-3
    Suosittu Omega-3-ravintolisä: Vitaelife tuotteiden käyttäjiä Pohjoismaissa jo yli 80 000.
    Rajoitettu erä - Lunasta tarjous! SUOSITELTU!
Sydänystävä Omega-3
  • Sydänystävä Omega-3
    Sydänystävän Omega 3 on saanut kansainvälisesti arvostetun viiden tähden IFOS-sertifikaatin.
    Tilaajalahjaksi saat Terveysopas -lehden.
    Lunasta -20% alennus!
Ultimate Omega
  • Ultimate Omega
    Star Nutritionin Omega-3-lisä sisältää 1000mg laadukasta kalaöljyä kapselia kohden.
    Katso tuotteen tiedot!
Ultra Omega
  • Ultra Omega
    Ultra Omega pitää sisällään tärkeitä DHA ja EPA rasvahappoja. Tuote ei aiheuta haisevia röyhtäisyjä.
    Katso tuotteen tiedot!

Omega-3 puutos voi johtaa sairauksiin

Jos omega-3 päivätarve sitten jatkuvasti alittuu, mitä tästä oikein voi seurata? Omega-3 päivittäinen tarve ei suinkaan ole tuulesta temmattu asia, sillä rasvahappojen puute voi johtaa vakaviinkin terveyshaittoihin. Omega-3 puutos vaikuttaa esimerkiksi sydämen- ja mielenterveyteen.

Omega-3 rasvahapoilla on tutkittu olevan sydänkohtauksien riskiä pienentävä vaikutus. Sydänsairauksista kärsiville potilaille usein suositellaan tämän vuoksi usein hieman tavallista suurempia omega-3 päiväannoksia. Sama koskee myös esimerkiksi masennuksesta kärsiviä henkilöitä.

Syövän ennaltaehkäisyyn ei ole vielä toistaiseksi löydetty lääkettä. Tutkijat ovat kuitenkin huomanneet yhteyden omega-3-rasvahappojen ja syövän ennaltaehkäisyn välillä. Riittävästi omega-3-rasvahappoja saavilla henkilöillä riski sairastua erilaisiin syöpiin, kuten rinta- tai eturauhassyöpään, on yleisesti ottaen pienempi.

Mistä omega-3-rasvahappoja saa?

Koska omega-3-rasvahappojen terveysvaikutukset voivat olla merkittävät, riittävä omega-3 päiväsaanti on välttämätöntä. Omega-3-rasvahappoja ei tarjolla kuitenkaan ole aivan yhtä monipuolisista lähteistä, kuin esimerkiksi vitamiineja. Omega-3 rasvahappoja saakin pääasiassa:

  • rasvaisesta kalasta
  • merilevästä

Rasvaisen kalan syöminen pari kertaa viikossa on suositeltavaa omega-3 saamiseksi. DHA rasvahappoa sisältävä merilevä puolestaan voi olla kasvissyöjille hyvä vaihtoehto kalan tilalle. Olemassa on myös joitakin ruoka-aineita, joihin on lisätty omega-3-rasvahappoja.

Koska rasvahapoista nimenomaan EPA ja DHA ovat tärkeimpiä, on tärkeimpien rasvahappojen ravinnosta saaminen hankalaa. ALA, eli alfalinoleenihappo, on ruuissa paljon yleisempi rasvahappo, mutta terveysvaikutuksiltaan vähäisempi kuin EPA ja DHA. Että DHA ja EPA omega-3-rasvahappojen saanti pysyisi riittävissä mitoissa päivittäin, on omega-3 kapseleiden käyttö suositeltavaa.

Omega-3 kapselit sopivat…

Kaikille aikuisille. Omega-3 kapselit ovat tavallisesti nimenomaan EPA- ja DHA rasvahappoja sisältäviä omega-3 valmisteita. Omega-3 kapseleiden sisältö vaihtelee merkkikohtaisesti, mutta kapseleiden käyttöä suositellaan aikuisille aina odottavista äideistä vanhempaan väestöön.

Omega-3 päivätarve tulisi huomioida jokaisella jo kohdussa. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että omega-3 valmisteita tulisi käyttää jokaisen odottavan, mutta myös imettävän, äidin. Myös jo siis vastasyntyneiden ja lapsien omega-3 saannista tulisi huolehtia, ja tarkkailla, että lapset saavat omega-3-rasvahappoja säännöllisesti ainakin ravinnosta.

Omega-3 kapselit puolestaan ovat lähes jokaiselle aikuiselle mainio lisäravinne ravinnon tueksi. Omega-3 kapseleista aikuisten tulee kuitenkin pitää silmällä, että kapselit sisältävät runsaasti sekä DHA- että EPA rasvahappoja. Kapseleiden käyttö on helppoa ja halpaa, mutta ne voivat parhaimmillaan ehkäistä vakaviakin, jopa hengenvaarallisia sairauksia.


Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä