Omega-3 päivittäinen tarve & puutoksen seuraukset

Omega-3-rasvahapot ovat elintärkeä osa hyvinvointiamme. Omega-3 päivittäinen tarve kuitenkin monella alittuu. Omega-3-rasvahappojen puute voi johtaa pahimmillaan terveysongelmiin ja vakaviin sairauksiin. Omega-3-rasvahappojen saannista tuleekin pitää hyvä huoli ravinnon tai omega-3 kapseleiden avulla.

Omega-3 päivittäinen tarve

Omega-3-rasvahapoista puhuttaessa viitataan tavallisesti sekä EPA eikosapentaeenihappoon että DHA dokosaheksaeenihappoon. Nämä rasvahapot vaikuttavat muun muassa sydämen terveyteen ja ennaltaehkäisevät jopa syöpää. Omega-3 päivittäinen tarve on kuitenkin monen ruokavaliolla mahdotonta saavuttaa.

Omega-3 päivittäinen saantisuositus vaihtelee suuresti. Yleisesti näitä rasvahappoja on kuitenkin suositeltu nautittavaksi noin 250-500 milligrammaa vuorokaudessa. Tämä suositeltu omega-3 päiväannos tulisi sisältää sekä DHA- että EPA happoja.

Suositut Omega-3 tuotteet
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Sydänystävä Omega-3
  • Sydänystävä Omega-3
    Sydänystävän Omega 3 on saanut kansainvälisesti arvostetun viiden tähden IFOS-sertifikaatin.
    Tilaajalahjaksi saat Terveysopas -lehden.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Vapaa Kierto Omega-3
  • Vapaa Kierto
    Vapaa Kierto Omega-3 on korkealaatuinen ravintolisä. Se sisältää kahta omega-3-rasvahappoa, joilla on hyvin dokumentoitu terveysvaikutus: EPA ja DHA.
    Lunasta -40% alennus!
VitaeLie Omega-3
  • VitaeLife Omega-3
    Suosittu Omega-3-ravintolisä: Vitaelife tuotteiden käyttäjiä Pohjoismaissa jo yli 80 000.
    Rajoitettu erä - Lunasta tarjous!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Laaja ja kattava valikoima Omega-3-rasvahappoja. Löydät verkkokaupasta lisäksi muun muassa CLA- ja MCT-rasvahappoja.
    Katso kaupan valikoima!
FitnessFirst
  • FitnessFirst
    Laadukkaat Omega-3 valmisteet monelta eri valmistajalta. Valikoimasta löytyy öljyjä monista eri lähteistä ml. kasvisperäisistä.
    Katso kaupan valikoima!

Omega-3 puutos voi johtaa sairauksiin

Jos omega-3 päivätarve sitten jatkuvasti alittuu, mitä tästä oikein voi seurata? Omega-3 päivittäinen tarve ei suinkaan ole tuulesta temmattu asia, sillä rasvahappojen puute voi johtaa vakaviinkin terveyshaittoihin. Omega-3 puutos vaikuttaa esimerkiksi sydämen- ja mielenterveyteen.

Omega-3 rasvahapoilla on tutkittu olevan sydänkohtauksien riskiä pienentävä vaikutus. Sydänsairauksista kärsiville potilaille usein suositellaan tämän vuoksi usein hieman tavallista suurempia omega-3 päiväannoksia. Sama koskee myös esimerkiksi masennuksesta kärsiviä henkilöitä.

Syövän ennaltaehkäisyyn ei ole vielä toistaiseksi löydetty lääkettä. Tutkijat ovat kuitenkin huomanneet yhteyden omega-3-rasvahappojen ja syövän ennaltaehkäisyn välillä. Riittävästi omega-3-rasvahappoja saavilla henkilöillä riski sairastua erilaisiin syöpiin, kuten rinta- tai eturauhassyöpään, on yleisesti ottaen pienempi.

Mistä omega-3-rasvahappoja saa?

Koska omega-3-rasvahappojen terveysvaikutukset voivat olla merkittävät, riittävä omega-3 päiväsaanti on välttämätöntä. Omega-3-rasvahappoja ei tarjolla kuitenkaan ole aivan yhtä monipuolisista lähteistä, kuin esimerkiksi vitamiineja. Omega-3 rasvahappoja saakin pääasiassa:

  • rasvaisesta kalasta
  • merilevästä

Rasvaisen kalan syöminen pari kertaa viikossa on suositeltavaa omega-3 saamiseksi. DHA rasvahappoa sisältävä merilevä puolestaan voi olla kasvissyöjille hyvä vaihtoehto kalan tilalle. Olemassa on myös joitakin ruoka-aineita, joihin on lisätty omega-3-rasvahappoja.

Koska rasvahapoista nimenomaan EPA ja DHA ovat tärkeimpiä, on tärkeimpien rasvahappojen ravinnosta saaminen hankalaa. ALA, eli alfalinoleenihappo, on ruuissa paljon yleisempi rasvahappo, mutta terveysvaikutuksiltaan vähäisempi kuin EPA ja DHA. Että DHA ja EPA omega-3-rasvahappojen saanti pysyisi riittävissä mitoissa päivittäin, on omega-3 kapseleiden käyttö suositeltavaa.

Omega-3 kapselit sopivat…

Kaikille aikuisille. Omega-3 kapselit ovat tavallisesti nimenomaan EPA- ja DHA rasvahappoja sisältäviä omega-3 valmisteita. Omega-3 kapseleiden sisältö vaihtelee merkkikohtaisesti, mutta kapseleiden käyttöä suositellaan aikuisille aina odottavista äideistä vanhempaan väestöön.

Omega-3 päivätarve tulisi huomioida jokaisella jo kohdussa. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että omega-3 valmisteita tulisi käyttää jokaisen odottavan, mutta myös imettävän, äidin. Myös jo siis vastasyntyneiden ja lapsien omega-3 saannista tulisi huolehtia, ja tarkkailla, että lapset saavat omega-3-rasvahappoja säännöllisesti ainakin ravinnosta.

Omega-3 kapselit puolestaan ovat lähes jokaiselle aikuiselle mainio lisäravinne ravinnon tueksi. Omega-3 kapseleista aikuisten tulee kuitenkin pitää silmällä, että kapselit sisältävät runsaasti sekä DHA- että EPA rasvahappoja. Kapseleiden käyttö on helppoa ja halpaa, mutta ne voivat parhaimmillaan ehkäistä vakaviakin, jopa hengenvaarallisia sairauksia.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa