Omega-3 päivittäinen tarve & puutoksen seuraukset

Omega-3-rasvahapot ovat elintärkeä osa hyvinvointiamme. Omega-3 päivittäinen tarve kuitenkin monella alittuu. Omega-3-rasvahappojen puute voi johtaa pahimmillaan terveysongelmiin ja vakaviin sairauksiin. Omega-3-rasvahappojen saannista tuleekin pitää hyvä huoli ravinnon tai omega-3 kapseleiden avulla.

Omega-3 päivittäinen tarve

Omega-3-rasvahapoista puhuttaessa viitataan tavallisesti sekä EPA eikosapentaeenihappoon että DHA dokosaheksaeenihappoon. Nämä rasvahapot vaikuttavat muun muassa sydämen terveyteen ja ennaltaehkäisevät jopa syöpää. Omega-3 päivittäinen tarve on kuitenkin monen ruokavaliolla mahdotonta saavuttaa.

Omega-3 päivittäinen saantisuositus vaihtelee suuresti. Yleisesti näitä rasvahappoja on kuitenkin suositeltu nautittavaksi noin 250-500 milligrammaa vuorokaudessa. Tämä suositeltu omega-3 päiväannos tulisi sisältää sekä DHA- että EPA happoja.

Paras Omega-3 valmiste

Omega-3 puutos voi johtaa sairauksiin

Jos omega-3 päivätarve sitten jatkuvasti alittuu, mitä tästä oikein voi seurata? Omega-3 päivittäinen tarve ei suinkaan ole tuulesta temmattu asia, sillä rasvahappojen puute voi johtaa vakaviinkin terveyshaittoihin. Omega-3 puutos vaikuttaa esimerkiksi sydämen- ja mielenterveyteen.

Omega-3 rasvahapoilla on tutkittu olevan sydänkohtauksien riskiä pienentävä vaikutus. Sydänsairauksista kärsiville potilaille usein suositellaan tämän vuoksi usein hieman tavallista suurempia omega-3 päiväannoksia. Sama koskee myös esimerkiksi masennuksesta kärsiviä henkilöitä.

Syövän ennaltaehkäisyyn ei ole vielä toistaiseksi löydetty lääkettä. Tutkijat ovat kuitenkin huomanneet yhteyden omega-3-rasvahappojen ja syövän ennaltaehkäisyn välillä. Riittävästi omega-3-rasvahappoja saavilla henkilöillä riski sairastua erilaisiin syöpiin, kuten rinta- tai eturauhassyöpään, on yleisesti ottaen pienempi.

Mistä omega-3-rasvahappoja saa?

Koska omega-3-rasvahappojen terveysvaikutukset voivat olla merkittävät, riittävä omega-3 päiväsaanti on välttämätöntä. Omega-3-rasvahappoja ei tarjolla kuitenkaan ole aivan yhtä monipuolisista lähteistä, kuin esimerkiksi vitamiineja. Omega-3 rasvahappoja saakin pääasiassa:

  • rasvaisesta kalasta
  • merilevästä

Rasvaisen kalan syöminen pari kertaa viikossa on suositeltavaa omega-3 saamiseksi. DHA rasvahappoa sisältävä merilevä puolestaan voi olla kasvissyöjille hyvä vaihtoehto kalan tilalle. Olemassa on myös joitakin ruoka-aineita, joihin on lisätty omega-3-rasvahappoja.

Koska rasvahapoista nimenomaan EPA ja DHA ovat tärkeimpiä, on tärkeimpien rasvahappojen ravinnosta saaminen hankalaa. ALA, eli alfalinoleenihappo, on ruuissa paljon yleisempi rasvahappo, mutta terveysvaikutuksiltaan vähäisempi kuin EPA ja DHA. Että DHA ja EPA omega-3-rasvahappojen saanti pysyisi riittävissä mitoissa päivittäin, on omega-3 kapseleiden käyttö suositeltavaa.

Paras Omega-3 valmiste

Omega-3 kapselit sopivat…

Kaikille aikuisille. Omega-3 kapselit ovat tavallisesti nimenomaan EPA- ja DHA rasvahappoja sisältäviä omega-3 valmisteita. Omega-3 kapseleiden sisältö vaihtelee merkkikohtaisesti, mutta kapseleiden käyttöä suositellaan aikuisille aina odottavista äideistä vanhempaan väestöön.

Omega-3 päivätarve tulisi huomioida jokaisella jo kohdussa. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että omega-3 valmisteita tulisi käyttää jokaisen odottavan, mutta myös imettävän, äidin. Myös jo siis vastasyntyneiden ja lapsien omega-3 saannista tulisi huolehtia, ja tarkkailla, että lapset saavat omega-3-rasvahappoja säännöllisesti ainakin ravinnosta.

Omega-3 kapselit puolestaan ovat lähes jokaiselle aikuiselle mainio lisäravinne ravinnon tueksi. Omega-3 kapseleista aikuisten tulee kuitenkin pitää silmällä, että kapselit sisältävät runsaasti sekä DHA- että EPA rasvahappoja. Kapseleiden käyttö on helppoa ja halpaa, mutta ne voivat parhaimmillaan ehkäistä vakaviakin, jopa hengenvaarallisia sairauksia.

Jaa tämä artikkeli:

Uudet potenssilääkkeet ovat luonnon oma lääke erektiohäiriöiden hoitoon

Uudet potenssilääkkeet ovat luonnon oma lääke erektiohäiriöiden hoitoon

Erektiohäiriöt ja haluttomuus voivat olla kiusallinen vaiva. Ongelmaan on kuitenkin olemassa monenlaisia lääkkeitä ja uudet potenssilääkkeet ovat kokeilemisen arvoinen juttu.
Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Näin tunnistat kakkostyypin diabetes oireet ajoissa

Kakkostyypin diabetes oireet voivat olla niinkin salakavalat, ettet tunnista oireita ennen kuin diabetes on aiheuttanut suurempaa haittaa kehossasi. Eräiden arvioiden
Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Ylähuulen rypyt pois helposti ja tehokkaasti

Huulten alueen iho on herkintä ja se on usein ensimmäinen alue, johon rypyt iskevät. Niiden ilmaantuminen voi saada mielen matalaksi

Vastaa