Tärkeimmät vitamiinit väsymykseen

Painaako sinua jatkuva väsymys ja energianpuute? Poimi tästä vinkit, mitkä ovat ne parhaimmat vitamiinit väsymykseen ja jaksat pian enemmän!

Väsymys, energian puute ja jopa huonotuulisuus voivat olla seurausta vitamiinien puutteesta. Monen suomalaisen ruokavalio ei valitettavasti ole monesti tarpeeksi monipuolinen ja moni on huomaamattaan vitamiinien puutteessa. Apua jatkuvaan väsymykseen saakin parantamalla ruokavaliota ja ottamalla erilaiset vitamiinilisät käyttöönsä.

Mikä vitamiini auttaa väsymykseen?

On olemassa useita vitamiineja, joiden puutos voi aiheuttaa väsymystä. Tässä ne tärkeimmät vitamiinit väsymykseen.

B-vitamiini

Kun mietitään, minkä vitamiinin puutos aiheuttaa väsymystä, on B-vitamiini se yleisin vastaus. B-vitamiineja on monia erilaisia ja on hyvin hankala varmistaa niiden kaikkien saanti pelkän ruokavalion avulla. Niitä saadaan niin viljasta, kasviksista, lihasta ja maitovalmisteistakin.

Suomalaiset saavat tutkitusti liian vähän B-vitamiineihin kuuluvaa folaattia. Tämä B12-vitamiininakin tunnettu vitamiini esiintyy vain eläinperäisissä ruoka-aineissa. Täten varsinkin vegaanit voivat saada huomaamattaan liian vähän B12-vitamiinia. B12-vitamiinilisä on usein ainut keino varmistaa vitamiinin riittävä saanti.

Suositut tuotteet mielialan ja energiatasojen kohentamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Safrosan
  • Safrosan
    Safrosan-tabletit perustuvat sahramista uutettuihin, mielialaan vaikuttaviin ainesosiin. Sahramista voi olla apua, kun haluat ylläpitää hyvää mielialaa.
    Lunasta -50% alennus! SUOSITELTU!
WeightWorld
  • WeightWorld
    Laadukkaat ja monipuoliset tuotteet mielialaan. Pidä mielesi hyvinvoinnista ja energiatasoista huolta näillä tuotteilla.
    Katso kaupan valikoima!
ShytoBuy
  • ShytoBuy
    Tuotevalikoima kattaa yli 500 laadukasta tuotetta erilaisiin tarpeisiin, kuten mielialan kohentamiseen.
    Katso kaupan valikoima!
Fitnesstukku
  • Fitnesstukku
    Pohjoismaiden johtavana lisäravinteiden ja terveysalan verkkokauppa. Tuotteita mielialaan ja energiaan.
    Katso kaupan valikoima!
Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini pitää huolen, että nukut yösi kunnolla. Pidä yöunista ja mielestäsi huolta.
    Lunasta -20% alennus!

C-vitamiini

Tämä vitamiini sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka parantavat kehon energiatasoa. C-vitamiinilla on tärkeä rooli kehon immuniteetin ja hormonien säätelyn kannalta. Moni suomalainen saa liian vähän C-vitamiinia, mutta sitä saa onneksi helposti lisää vitamiinilisien avulla. C-vitamiini onkin vitamiini, jota usein suositellaan saatavaksi monia virallisia ravintosuosituksia enemmän.

D-vitamiini

D-vitamiini vaikuttaa usein vireystasoon ja varsinkin moni suomalainen saa D-vitamiinia aivan liian vähän talvisin. D-vitamiinin puute johtaa helposti kehon tulehdustiloihin ja esimerkiksi lihasten sekä nivelten kolotukseen. D-vitamiini on erityisen tärkeä varsinkin luuston hyvinvoinnin kannalta.

Rauta

Raudan merkitys keholle on tuottaa punasoluja. Nämä taas auttavat kuljettamaan happea pitkin kehoa, joten raudan puute voi hidastaa verenkiertoa ja elimistön hapensaantia, mikä taas aiheuttaa väsymystä. Raudan puute voi pahimmillaan johtaa jopa anemiaan. Rautaa on helppo saada ruuasta, sillä sitä on muun muassa:

  • lihassa, ja erityisesti sisäelimissä
  • pavuissa
  • pähkinöissä
  • kuivatuissa hedelmissä
  • sekä rautatableteista

Koska rautaa on runsaasti enemmän eläinperäisissä ruoka-aineissa, on vegaanien ja kasvissyöjien varsin tärkeä varmistaa raudan saanti. Myös naiset kärsivät usein juuri raudan puutteesta.

Magnesium

Magnesium ei varsinaisesti ole energiatasoja lisäävä vitamiini, mutta sillä voi olla vaikutus väsymykseen. Mikäli nukut huonosti ja väsymyksesi johtuu lähinnä juuri siitä, on magnesium tehokas keino parantamaan unenlaatua. Se nimittäin vaikuttaa positiivisesti niin hermostoon ja lihaksistoonkin.

Magnesiumlisä auttaa kehoasi rentoutumaan ja tämä parempi unenlaatu voi auttaa sinua jaksamaan paremmin. Sen lisäksi magnesiumilla on kehoa korjaava vaikutus ja nukkuessasi se auttaa lihaksia ja hermostoa palautumaan rasituksesta. Paljon liikkuvien ja raskasta työtä tekevien kannattaa ehdottomasti nauttia tätä tärkeää hivenainetta. Magnesium kannattaa nauttia B-vitamiinilisien kera, sillä varsinkin B6-vitamiini parantaa sen imeytymistä kehoon.

Nauti vitamiinit väsymykseen yhdellä kerralla monivitamiinin avulla

Ruokavalion on hyvä olla mahdollisimman monipuolinen kehon hyvinvoinnin kannalta. Kun syöt oikein, jaksat paremmin. On tärkeä tiedostaa, ettei mikään vitamiinilisä koskaan korvaa oikeanlaista ruokavaliota.

Silti on hyvä miettiä vitamiinilisien käyttöönottoa ruokavalion rinnalle. Vaikka söisit kasviksia ja kalaa, et välttämättä saa juuri oikeata määrää tärkeitä hivenaineita. Vitamiinien ja hivenaineiden saanti on myös vaikeaa, jos noudatat erikoisruokavaliota.

Yllä olevia vitamiineja löytyy runsaasti yksittäisinä vitamiinilisinä. Mutta kannattaa miettiä monivitamiinin käyttöä, sillä silloin saat kaikki vitamiinit väsymykseen kerralla. Jos väsymys painaa ja ruokavalion riittävä monipuolisuus mietityttävät, on kunnollinen vitamiinilisä oiva valinta.

Vitamiinivajeen voi varmistaa verikokeella

Yllä olevat vitamiinit väsymykseen voi huoletta ottaa käyttöönsä ilman lääkärissä käyntiä. Mikäli väsymyksen oireet eivät kuitenkaan parane tai niihin liittyy muita oireita, kannattaa niistä keskustella lääkärin kanssa. Vitamiinien puutetta ei voi virallisesti todeta muuta kuin verikokeen avulla.

Jaa tämä artikkeli:

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiinin puutos: syyt, oireet ja puutoksen korjaaminen

K-vitamiini ei ole se tunnetuin vitamiini. Mutta K-vitamiinin puutos voi johtaa moniin ongelmiin, joten sen saanti kannattaa varmistaa. Vitamiinit ovat
Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Löydä tästä paras silmänympärysvoide rypyille

Markkinat ovat täynnä erilaisia ryppyvoiteita. Mutta mikä on se paras silmänympärysvoide rypyille? Silmänympärysalueen iho altistuu melkoisella rasitukselle pitkin päivää. Tämän
Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkin puute miehillä voi johtaa monenlaisiin vaivoihin

Sinkki on miehille yksi tärkeimmistä hivenaineista. Sinkin puute miehillä voi johtaa aina erektio-ongelmista hiustenlähtöön. Sinkkiä tarvitaan lukuisiin kehon eri toimintoihin

Vastaa