Tärkeimmät vitamiinit väsymykseen

Painaako sinua jatkuva väsymys ja energianpuute? Poimi tästä vinkit, mitkä ovat ne parhaimmat vitamiinit väsymykseen ja jaksat pian enemmän!

Väsymys, energian puute ja jopa huonotuulisuus voivat olla seurausta vitamiinien puutteesta. Monen suomalaisen ruokavalio ei valitettavasti ole monesti tarpeeksi monipuolinen ja moni on huomaamattaan vitamiinien puutteessa. Apua jatkuvaan väsymykseen saakin parantamalla ruokavaliota ja ottamalla erilaiset vitamiinilisät käyttöönsä.

Mikä vitamiini auttaa väsymykseen?

On olemassa useita vitamiineja, joiden puutos voi aiheuttaa väsymystä. Tässä ne tärkeimmät vitamiinit väsymykseen.

B-vitamiini

Kun mietitään, minkä vitamiinin puutos aiheuttaa väsymystä, on B-vitamiini se yleisin vastaus. B-vitamiineja on monia erilaisia ja on hyvin hankala varmistaa niiden kaikkien saanti pelkän ruokavalion avulla. Niitä saadaan niin viljasta, kasviksista, lihasta ja maitovalmisteistakin.

Suomalaiset saavat tutkitusti liian vähän B-vitamiineihin kuuluvaa folaattia. Tämä B12-vitamiininakin tunnettu vitamiini esiintyy vain eläinperäisissä ruoka-aineissa. Täten varsinkin vegaanit voivat saada huomaamattaan liian vähän B12-vitamiinia. B12-vitamiinilisä on usein ainut keino varmistaa vitamiinin riittävä saanti.

Suositut tuotteet mielialan ja energiatasojen kohentamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Solgar 5-HTP
  • Solgar serotoniini
    Solgar 5-HTP pitää sisällään laadukkaan 5-hydroksitryptofaanin lisäksi magnesiumia, B6-vitamiinia sekä valeriaanauutetta.
    Katso tuotteen tiedot! SUOSITELTU!
Mood Complex lisäravinne
  • Mood Complex
    MaxMedixin kehittämä Mood Complex on lisäravinne, joka pitää sinut tasapainossa.
    Katso tuotteen tiedot!
Brain Complex lisäravinne
  • Brain Complex
    Luonnollinen Brain Complex on ravintolisä, joka on kehitetty energisyyden ja henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon.
    Katso tuotteen tiedot!
L-Tryptofaani
  • L-Tryptofaani
    L-Tryptofaani on tärkeä aminohappo, joka vaikuttaa serotoniinin synteesiin sekä mielialaan säätelevien hormonien toimintaan.
    Katso tuotteen tiedot!

C-vitamiini

Tämä vitamiini sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka parantavat kehon energiatasoa. C-vitamiinilla on tärkeä rooli kehon immuniteetin ja hormonien säätelyn kannalta. Moni suomalainen saa liian vähän C-vitamiinia, mutta sitä saa onneksi helposti lisää vitamiinilisien avulla. C-vitamiini onkin vitamiini, jota usein suositellaan saatavaksi monia virallisia ravintosuosituksia enemmän.

D-vitamiini

D-vitamiini vaikuttaa usein vireystasoon ja varsinkin moni suomalainen saa D-vitamiinia aivan liian vähän talvisin. D-vitamiinin puute johtaa helposti kehon tulehdustiloihin ja esimerkiksi lihasten sekä nivelten kolotukseen. D-vitamiini on erityisen tärkeä varsinkin luuston hyvinvoinnin kannalta.

Lääkkeet helposti ja turvallisesti unettomuuden hoitoon verkkoapteekkimme kautta Katso hoidot tästä

Rauta

Raudan merkitys keholle on tuottaa punasoluja. Nämä taas auttavat kuljettamaan happea pitkin kehoa, joten raudan puute voi hidastaa verenkiertoa ja elimistön hapensaantia, mikä taas aiheuttaa väsymystä. Raudan puute voi pahimmillaan johtaa jopa anemiaan. Rautaa on helppo saada ruuasta, sillä sitä on muun muassa:

  • lihassa, ja erityisesti sisäelimissä
  • pavuissa
  • pähkinöissä
  • kuivatuissa hedelmissä
  • sekä rautatableteista

Koska rautaa on runsaasti enemmän eläinperäisissä ruoka-aineissa, on vegaanien ja kasvissyöjien varsin tärkeä varmistaa raudan saanti. Myös naiset kärsivät usein juuri raudan puutteesta.

Magnesium

Magnesium ei varsinaisesti ole energiatasoja lisäävä vitamiini, mutta sillä voi olla vaikutus väsymykseen. Mikäli nukut huonosti ja väsymyksesi johtuu lähinnä juuri siitä, on magnesium tehokas keino parantamaan unenlaatua. Se nimittäin vaikuttaa positiivisesti niin hermostoon ja lihaksistoonkin.

Magnesiumlisä auttaa kehoasi rentoutumaan ja tämä parempi unenlaatu voi auttaa sinua jaksamaan paremmin. Sen lisäksi magnesiumilla on kehoa korjaava vaikutus ja nukkuessasi se auttaa lihaksia ja hermostoa palautumaan rasituksesta. Paljon liikkuvien ja raskasta työtä tekevien kannattaa ehdottomasti nauttia tätä tärkeää hivenainetta. Magnesium kannattaa nauttia B-vitamiinilisien kera, sillä varsinkin B6-vitamiini parantaa sen imeytymistä kehoon.

Nauti vitamiinit väsymykseen yhdellä kerralla monivitamiinin avulla

Ruokavalion on hyvä olla mahdollisimman monipuolinen kehon hyvinvoinnin kannalta. Kun syöt oikein, jaksat paremmin. On tärkeä tiedostaa, ettei mikään vitamiinilisä koskaan korvaa oikeanlaista ruokavaliota.

Silti on hyvä miettiä vitamiinilisien käyttöönottoa ruokavalion rinnalle. Vaikka söisit kasviksia ja kalaa, et välttämättä saa juuri oikeata määrää tärkeitä hivenaineita. Vitamiinien ja hivenaineiden saanti on myös vaikeaa, jos noudatat erikoisruokavaliota.

Yllä olevia vitamiineja löytyy runsaasti yksittäisinä vitamiinilisinä. Mutta kannattaa miettiä monivitamiinin käyttöä, sillä silloin saat kaikki vitamiinit väsymykseen kerralla. Jos väsymys painaa ja ruokavalion riittävä monipuolisuus mietityttävät, on kunnollinen vitamiinilisä oiva valinta.

Vitamiinivajeen voi varmistaa verikokeella

Yllä olevat vitamiinit väsymykseen voi huoletta ottaa käyttöönsä ilman lääkärissä käyntiä. Mikäli väsymyksen oireet eivät kuitenkaan parane tai niihin liittyy muita oireita, kannattaa niistä keskustella lääkärin kanssa. Vitamiinien puutetta ei voi virallisesti todeta muuta kuin verikokeen avulla.

Solgar 5-HTP
  • Solgar serotoniini
    Solgar 5-HTP pitää sisällään laadukkaan 5-hydroksitryptofaanin lisäksi magnesiumia, B6-vitamiinia sekä valeriaanauutetta.
    Katso tuotteen tiedot! SUOSITELTU!
Mood Complex lisäravinne
  • Mood Complex
    MaxMedixin kehittämä Mood Complex on lisäravinne, joka pitää sinut tasapainossa.
    Katso tuotteen tiedot!
Brain Complex lisäravinne
  • Brain Complex
    Luonnollinen Brain Complex on ravintolisä, joka on kehitetty energisyyden ja henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon.
    Katso tuotteen tiedot!
L-Tryptofaani
  • L-Tryptofaani
    L-Tryptofaani on tärkeä aminohappo, joka vaikuttaa serotoniinin synteesiin sekä mielialaan säätelevien hormonien toimintaan.
    Katso tuotteen tiedot!

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä