Monipuolisesti tietoa ja apua uupumukseen

Jos päivät tuntuvat vaikeilta jaksaa aamusta iltaan ja sinä olet jatkuvasti väsynyt, voi kyseessä olla uupumus. Apua uupumukseen löytyy helposti ja väsynyttä mieltä ja kehoa kannattaa hoitaa niin pian kuin mahdollista.

Uupumusta ei tarvitse pelästyä, sillä väsymys on kehon normaali reaktio, joka viestii levon tarpeesta. Uupumus on usein seurausta hyvin voimakkaasta rasituksesta, joko henkisestä tai fyysisestä. Uupumuksen yhteydessä sinua voi jatkuvasti väsyttää, kehosi voi olla tukkoinen ja hieman kipeä, eikä energiaa todennäköisesti riitä tarpeeksi päivän askareisiin. Uupumuksen aikana voi moni asia myös tuntua tylsältä ja ilon ja surun tunteet voivat tuntua hyvinkin mitäänsanomattomilta.

Suositut tuotteet mielialan ja energiatasojen kohentamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Solgar 5-HTP
  • Solgar serotoniini
    Solgar 5-HTP pitää sisällään laadukkaan 5-hydroksitryptofaanin lisäksi magnesiumia, B6-vitamiinia sekä valeriaanauutetta.
    Katso tuotteen tiedot! SUOSITELTU!
Mood Complex lisäravinne
  • Mood Complex
    MaxMedixin kehittämä Mood Complex on lisäravinne, joka pitää sinut tasapainossa.
    Katso tuotteen tiedot!
Brain Complex lisäravinne
  • Brain Complex
    Luonnollinen Brain Complex on ravintolisä, joka on kehitetty energisyyden ja henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon.
    Katso tuotteen tiedot!
L-Tryptofaani
  • L-Tryptofaani
    L-Tryptofaani on tärkeä aminohappo, joka vaikuttaa serotoniinin synteesiin sekä mielialaan säätelevien hormonien toimintaan.
    Katso tuotteen tiedot!

Uupumus: syyt

Uupumuksen syynä on usein jatkuva kehon rasitus, joko fyysinen tai henkinen. Liian vähäinen uni, yhdistettynä esimerkiksi työ-ongelmiin, on hyvinkin yleinen syy uupumukseen. Apua uupumukseen voi tällöin saada parhaiten unen määrää lisäämällä ja antamalla kehon levätä.

Uupumus voi myös olla oire eräiden sairauksien kohdalla. Uupumusta esiintyy muun muassa näiden sairauksien yhteydessä:

  • Diabetes
  • Korkea verenpaine
  • Sydänsairaudet
  • Liikalihavuus
  • Tulehdustilat
  • Uniapnea ja erilaiset unihäiriöt

Pitkäkestoinen uupumus voi myös olla merkki masennuksesta. Tällöin apua uupumukseen pitää miettiä tarkemmin, sillä pelkkä lepo ei poista uupumuksen tunnetta.

Uupumus: diagnosointi

Uupumuksen diagnosointi ei ole aivan yksinkertaista, sillä sitä ei voida testata yksittäisellä kokeella. Yleensä uupumuksen voi itse huomata, sillä energiavarat voivat olla erilaiset normaaliin verrattuna.

Mikäli uupumus on hyvin häiritsevää ja pitkäkestoista, eikä se häviä levolla, kannattaa hakeutua lääkäriin. Tällöin lääkärin kanssa voidaan keskustella oireista ja pois sulkea erilaiset uupumusta aiheuttavat sairaudet kokeiden avulla.

Lääkkeet helposti ja turvallisesti unettomuuden hoitoon verkkoapteekkimme kautta Katso hoidot tästä

Uupumuksen hoito

Mistä apua uupumukseen sitten kannattaa hakea? Uupumuksen hoito riippuu pitkälti siitä, onko kyseessä fyysinen vai henkinen uupumus. Itsehoito onnistuu usein lepoa lisäämällä ja unenlaatua tarkkailemalla. Melatooni on hyvä luontaistuote, jonka avulla unenlaatua voi parantaa ja kehon levonsaantia lisätä.

Mikäli uupumus on enemmän henkistä uupumusta, kannattaa apua uupumukseen hakea mielekkäästä tekemisestä ja väsymystä aiheuttavien asioiden selvittämisestä. Niin henkistä kuin fyysistäkin uupumusta voi tutkitusti hoitaa:

  • Mindfulness -harjoitteiden avulla
  • Meditoimalla säännöllisesti
  • Joogaamalla
  • Kognitiivisella terapialla

Apua uupumukseen saa myös helpoilla elämäntapa muutoksilla

Uupumuksesta toipuminen ei tapahdu hetkessä. Rankka rasitustila, niin henkinen kuin fyysinenkin, tarvitsee paljon lepoa ja aikaa hävitäkseen. Kehoa kannattaa siis kuunnella tarkasti ja olla armollinen oman jaksamisen kanssa.

Mikäli uupumus vaivaa, sinun kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti unirytmiisi ja kokeilla sen parantamista esimerkiksi melatoniinin avulla. Myös ruokavaliollasi voi olla vaikutusta – lisää kasviksia ja hedelmiä ruokavalioosi ja yritä karsia roskaruoat pois. Huomioi myös, että alkoholi ja runsas kofeiinin saanti voi pahentaa väsymyksen tunnetta, sillä niiden käyttö voi heikentää unenlaatua.

Vaikka apua uupumukseen saa yleensä pelkällä levolla, ei uupumuksen oireiden kannata antaa jatkua loputtomiin. Mikäli nukut tarpeeksi ja olet kokeillut rentoutumista ja nautittavien asioiden tekoa eikä uupumus poistu, kannattaa lääkärissä piipahtaa oireiden selvittämiseksi.

Solgar 5-HTP
  • Solgar serotoniini
    Solgar 5-HTP pitää sisällään laadukkaan 5-hydroksitryptofaanin lisäksi magnesiumia, B6-vitamiinia sekä valeriaanauutetta.
    Katso tuotteen tiedot! SUOSITELTU!
Mood Complex lisäravinne
  • Mood Complex
    MaxMedixin kehittämä Mood Complex on lisäravinne, joka pitää sinut tasapainossa.
    Katso tuotteen tiedot!
Brain Complex lisäravinne
  • Brain Complex
    Luonnollinen Brain Complex on ravintolisä, joka on kehitetty energisyyden ja henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon.
    Katso tuotteen tiedot!
L-Tryptofaani
  • L-Tryptofaani
    L-Tryptofaani on tärkeä aminohappo, joka vaikuttaa serotoniinin synteesiin sekä mielialaan säätelevien hormonien toimintaan.
    Katso tuotteen tiedot!

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä