Vaihdevuodet ja unettomuus – Hoida ajoissa

Vaihdevuodet ovat aikaa, kun hormonitoiminnan muutokset voivat tuoda tullessaan monia oireita. Kuumat aallot ja mielialanvaihtelut ovat oireista yksiä tunnetuimmista. Myös vaihdevuodet ja unettomuus kulkevat yllättävän usein käsi kädessä. Vaihdevuosien aiheuttama unettomuus on kuitenkin hoidettavissa, eikä uniongelmista tulisi kenenkään koskaan kärsiä kauaa.

Vaihdevuodet ja unettomuus

Vaihdevuosien usein mukanaan tuomalle unettomuudelle on selitys. Vaihdevuosien aikana hormonien, estrogeenin ja keltarauhashormonin, eritys vähenee, mikä voi aiheuttaa uniongelmia. Myös kuumat aallot voivat aiheuttaa hankaluuksia saada kunnollista unta. Masennuskin voi olla yksi vaihdevuosien hankalimmista oireista, joka osaltaan aiheuttaa usein unettomuutta.

Uniongelmia voivat olla hankaluudet saada unta, tai heräily, eli katkonainen uni. Jotkut voivat kärsiä jopa unettomuudessa siinä määrin, että yöllä herättyään unesta vain ei saa enää kiinni. Kun unettomuus vaivaa kauemman aikaa, on se vakavasti otettava ongelma.

Unettomuus voi aiheuttaa muun muassa ongelmia arjessa. Töissä suorituskyky kärsii, kun tarvittavaa lepoa ei ole tullut saatua pitkilleen. Hermot voivat olla kireällä, kun väsymys ja uupumus on jatkuvaa. Kun vaihdevuosien aiheuttama unettomuus on jatkuvaa, on tärkeää käydä toimeen ongelman hoitamiseksi.

Suositut tuotteet uniongelmiin ja unenlaadun parantamiseen
(Artikkeli jatkuu tarjousten jälkeen…)
Melatoniinilisä
  • STR Melatoniini
    Suomen Terveysravinto Oy:n melatoniini on valmistettu ISO22000 standardin mukaan.
    Lunasta -20% alennus!
    SUOSITELTU!
Melaton+
  • Melaton+
    Markkinoiden vahvimmat 1.8 mg Melaton+ kapselit auttavat sinua nukahtamaan nopeasti.
    Rajoitettu erä - lunasta tarjous!
Sleep Guide
  • SleepGuide
    Kielen alle suihkautettava SleepGuide melatoniinisuihke auttaa nukahtamaan tehokkaasti.
    Katso tuotteen tiedot!
Circadin
  • Circadin
    Circadinia käytetään pääsääntöisesti hoitamaan yli 55-vuotiaiden unettomuutta.
    Hae resepti verkossa!

Unettomuuden kotihoito

Joskus vaihdevuosien unettomuus voi tuntua toivottomalta ja kestää pitkiäkin aikoja. Tällöin on hyvä muistuttaa, että vaivan hoitoon olemassa jopa käteviä kotikonsteja. Vaihdevuodet ja unettomuus ovat luultua yleisempi parivaljakko, mikä on synnyttänyt mukavan listan hoitokeinoja ongelmaan. Kokeile

  • pimennysverhoja
  • kääntää patterit pienemmälle
  • kevyttä liikuntaa
  • säilyttää iltatoimet samoina
  • välttää kofeiinia, alkoholia sekä tupakkaa

Pimennysverhot löytyvät monelta varmasti jo makuuhuoneesta, mutta entäpä esimerkiksi olohuone? Melatoniini on unihormoni, jota erittyy pimeässä. Jos siis ennen nukkumaanmenoa koko asunto on pimeä, pääsee myös melatoniini auttamaan nukahtamisessa paremmin.

Toinen tärkeä asia; viileä huoneilma. Viileässä nukuttaa paremmin ja etenkin vaihdevuosien kuumat aallot voivat helpottua, kun pattereita kääntää pienemmälle. Kevyt liikunta muutama tunti ennen nukkumaan käyntiä voi myös auttaa unettomuuden hoidossa. Liikunta voi laittaa mielihyvähormonin endorfiinin liikkeelle, mikä puolestaan helpottaa masentunutta oloa. Positiivisemmalla mielellä unikin tulee helpommin.

Myös iltatoimien säännöllisenä pitäminen voi auttaa vaihdevuosien unettomuuden hoidossa. Himmennä valoja, käy lämpimässä suihkussa ja syö kevyt iltapala. Pyri myös menemään nukkumaan suunnilleen samaan aikaan illasta, tämä helpottaa elimistöä nukahtamisprosessissa.

Vältä myös kofeiinipitoisten juomien ja alkoholin nauttimista. Tupakoinnillakin on tutkittu olevan negatiivinen vaikutus uniongelmiin. Jos nämä keinot eivät tehoa, on unettomuuden hoitoon olemassa myös lääkkeitä.

Lääkkeet unettomuuden hoidossa

Joskus vaihdevuodet ja unettomuus ovat niin tiukasti sidoksissa toisiinsa, että pelkkä kotihoito ei riitä. Unettomuuden hoitoon on olemassa tietenkin myös lääkkeitä, joista osa jopa luonnollisia melatoniinivalmisteita. Melatoniinilisät auttavat nukahtamisprosessissa ja valmisteita ostaa voi jopa ilman reseptiä.

Kun melatoniini lisäravinteetkaan eivät auta, ovat viimeiset vaihtoehdot nukahtamis- tai unilääkkeet. Nukahtamislääkkeet voivat sopia vaihdevuosien nukahtamisvaikeuksista kärsiville henkilöille. Unilääkkeet puolestaan voivat helpottaa katkonaiseen uneen tai aikaisen heräämisen ongelmaan. Sekä uni-, että nukahtamislääkkeen tarve on aina konsultoitava lääkärillä, joka tekee päätöksen lääkkeiden tarpeellisuudesta.

Lääkkeet vaativat siis tietenkin aina reseptin ja niiden käyttö tulee ottaa aina vakavasti. Melatoniinilisät esimerkiksi eivät aiheuta riippuvuutta, mutta nukahtamis- ja unilääkkeisiin voi jäädä koukkuun. Vältäthän siis viimeiseen saakka lääkkeitä, ja pysyttelet luonnollisissa hoitokeinoissa, jos vain suinkin mahdollista.


Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla?

Verenpaineen seuranta kotona on paras tapa pysyä selvillä verenpainearvoista. Mutta onnistuuko verenpaineen mittaus makuulla? Kotiseuranta on ehdottoman tärkeää, jos kärsit
Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Mitä tehdä kun ihonalainen finni ei parane

Näppylät eivät tunnu, eivätkä näytä mukavalta. Mitä siis tehdä jos ihonalainen finni ei parane? Ihonalainen finni ei ole vain inhottava
Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Näin löytyy hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen

Kuiva huoneilma voi ärsyttää ihoa, limakalvoja ja hengitysteitä. Miten löytää hyvä ilmankostutin makuuhuoneeseen estämään juuri näitä ongelmia? Vietämme joka päivä